Di luar jalan raya di Playa del Carmen

24

Playa del Carmen berbangga menjadi destinasi anti-Cancún, dan benar bahawa bandar pantai Riviera Maya memancarkan suasana yang lebih tenang dan lebih santai daripada Cancún yang mesra gringo di utara. Tetapi jangan salah: Playa, sebagai penduduk tempatan memanggilnya, adalah pelancong besar-besaran yang sama.

Setelah mengatakan itu, pengalaman tempatan ada untuk mengambil sesiapa sahaja yang sanggup menyimpang jalan yang dipukuli dan merangkul cara hidup Mexico. Bagaimanakah anda mencapai itu di sebuah bandar di mana perangkap pelancong bersembunyi di setiap sudut lain? Berikut adalah beberapa petua.

Bersepeda akan membebaskan anda

Sudahlah adalah hari-hari ketika Playa, sekali sebuah perkampungan nelayan kecil, mudah ditutupi dengan berjalan kaki. Pada penghitungan terakhir penduduknya telah melepasi 150,000 penduduk, menjadikannya kota terbesar dan paling pesat di Riviera Maya. Sebagai hasil daripada ledakan penduduk, batasan bandar terus berkembang dan lebih ramai orang beralih ke basikal sebagai cara pengangkutan.

Kedai-kedai sewa basikal ada di mana-mana di bandar dan paling banyak mengenakan bayaran sebanyak US $ 10 sehari, termasuk kunci dan topi keledar. Untuk melihat kehidupan seharian di kawasan kejiranan Playa, hanya pedal ke barat melepasi Highway 307 atau ke utara Avenida Constituyentes. Sekiranya anda memerlukan makanan ringan yang cepat, anda akan mendapat banyak kedai ais krim yang menarik di sekitar bandar, atau jatuh dari fave tempatan La Floresta (di Lebuhraya 307 dan Calle 14 Norte), makan tengahari makan tengahari makan tengah hari yang mengkhususkan diri dalam ikan dan udang taco.

Untuk naik lebih lama, ikuti Lebuhraya 307 kira-kira 25km ke selatan cenotes (sinkholes batu kapur) Cristalino dan El Jardin del Eden. Pergi ke sana lebih awal, kira-kira 8 pagi atau lebih, dan anda mungkin akan mempunyai tempat berenang yang hebat ini untuk diri sendiri.

Perjalanan yang lebih pendek, kira-kira separuh antara Playa del Carmen dan Cristalino, mengarah ke Punta Venado Caribbean Eco-Park yang kaya dengan hidupan liar (www.puntavenado.com). Duduk di atas kawasan seluas kira-kira 8 km persegi, taman ini menunggang kuda yang digabungkan dengan aktiviti luaran lain seperti snorkeling, berkayak atau berenang dalam cenote. Yang pertama dari tiga lawatan harian berangkat pada jam 9 pagi, dan seperti melawat cenotes, permulaan masa permulaan membolehkan perhubungan minimum dengan pelancong lain, dan anda boleh kembali ke Playa pada jam yang munasabah. Taman ini terletak 2km di sebelah timur Jalan Tol 307 Punta Venado.

Makan dan minum seperti tempatan

Meninggalkan di belakang jejak pelancong Playa del Carmen membayar ganjaran besar ketika datang ke makanan dan minuman. Pasti, anda mungkin tidak dapat melihat pemandangan laut yang sempurna atau pengalaman menonton orang-orang di kafe pejalan kaki di Quinta Avenida, koridor pejalan kaki yang mengasyikkan di bandar itu, tetapi sebaliknya anda mendapat rasa tempatan yang menarik dan pengalaman yang benar-benar mengasyikkan – dan anda mengelak daripada membayar pelancong yang melambung harga.

Makanan laut segar adalah raja di Riviera Maya dan sedikit lebih baik daripada Los Aguachiles (www.losaguachiles.mx), sebuah restoran makanan gaya terbuka yang cenderung menjadi penduduk besar di Playa. Menu item seperti tuna tostadas dan taco udang disediakan dengan sentuhan gourmet dan makanan disajikan di ruang makan yang sama sekali tidak bersahaja. Untuk ukuran yang baik, basah peluit anda dengan menyegarkan michelada (bir, garam, kapur dan jus Clamato). Los Aguachiles berada di Calle 34 dan Avenida 25, perjalanan teksi singkat dari dataran utama Playa

Sekitar 2km ke utara pusat bandar terletak salah satu tempat sarapan utama di Playa: La Cueva del Chango (www.lacuevadelchango.com). Kebanyakan tetap pergi untuk chilaquiles (tortilla goreng goreng ringan dimandikan dalam salsa dan teratas dengan telur atau ayam). Word telah merebak dengan cepat mengenai “Gua Monyet” dan kini menarik campuran penduduk tempatan dan pelancong, tetapi tidak seperti banyak restoran yang berjaya di bandar, ia tetap mampu dimiliki, menjadikannya pilihan makan tengah hari atau makan malam yang sama baiknya juga. Setelah makan, sampaikan mescal, minuman beralkohol beralkohol berasap yang membungkus pukulan.

Untuk semangat yang lebih banyak, terkejutlah Cantina Don PP dan mengetuk beberapa tequila. Ia adalah salah satu daripada beberapa cantina yang sahih di Playa dan menarik kebanyakan pelanggan Mexico. Anda akan dapati ia di sudut Lebuhraya 307 dan Calle 14 Bis. Perhatikan bahawa Don PP menyimpan jam cantina tradisional, yang bermaksud ia biasanya ditutup sekitar 10 malam, jadi jika anda ingin menyimpan pesta fi, beralih ke Fusion, (www.fusionhotelmexico.com), di mana anda boleh menangkap band yang melaksanakan lagu-lagu rock bahasa Sepanyol. Ya, ia berbau di tengah-tengah zon pelancongan dan harga mencerminkannya, tetapi kumpulan tempatan merayu kepada penonton Mexico yang muda, menjadikannya tempat yang baik untuk bergaul dengan bandar-bandar.

Pengalaman Playa dari dalam

Pertimbangkan program homestay jika anda ingin mengenali komuniti setempat. Sekolah Bahasa Playalingue del Caribe (www.playalingua.com) dan International House (www.ihmexico.com) menawarkan kursus bahasa jangka pendek dan intensif dengan pilihan untuk tinggal bersama keluarga tuan rumah Mexico, biasanya di rumah jauh dari pusat pelancongan .

Penyerapan adalah kata kerja di tempat-tempat ini. Daripada membuang masa dengan orang asing lain di asrama atau hotel, anda akan belajar Bahasa Sepanyol dan mengamalkan bahasa itu di meja makan bersama tuan rumah anda, atau walaupun, dengan bantuan beberapa galakan cecair, di bar kejiranan.

Terlebih lagi, tuan rumah keluarga adalah sumber maklumat yang hebat untuk tempat makan tradisional, aktiviti dan pemandangan yang kurang dikenali di kawasan itu. Ingin menyelidiki lebih mendalam ke dalam budaya? Sekolah-sekolah bahasa sering memberi kursus-kursus tambahan dari masakan Mexico dan menari Latin ke seni Maya dan sejarah. Dan percayalah kepada kami apabila kami mengatakan bahawa budaya kecil dan beberapa kemahiran bahasa asas membuat semua perbezaan di sebuah bandar di mana perangkap turis berlimpah.

John Hecht adalah penulis perjalanan yang berpangkalan di Mexico. Dia meliputi Playa del Carmen sambil mengarang edisi terkini “Cancún, Cozumel & Yucatan” Lonely Planet dan “Central America pada Shoestring.”

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: