Petra yang tidak dijangka: sisi tapak yang tidak pernah anda lihat – Lonely Planet

21

- Advertisement -

Petra yang tidak dijangka: sisi tapak yang tidak pernah anda lihat – Lonely Planet

Petra yang tidak dijangka: sisi tapak yang tidak pernah anda lihat - Lonely Planet

The twist terakhir dinding yang menjulang di canyon Siq membawa imej ikon Petra: Perbendaharaan yang menakjubkan dalam pandangan mendadak. Jejak yang diketuk dengan baik ini, yang melepasi melintasi Street of Facades dan seterusnya ke Biara, membuat pengenalan hebat kepada salah satu pemandangan yang paling banyak dilawati di Timur Tengah, tetapi jika anda menggali sedikit lebih mendalam, mereka yang setengah juta pelawat tahunan akan mula pudar, dan pengalaman sebenar Indiana Jones boleh bermula.

Sama ada anda menjejaki lawatan Petra anda ke hari atau mengambil kesempatan daripada lulus tiga hari yang dilanjutkan (termasuk kemasukan percuma yang tidak diiklankan pada hari keempat!), Kota kuno Petra yang meluas menawarkan lebih banyak daripada yang anda miliki masa untuk meneroka, dan ini adalah tempat terbaik untuk mengambil jalan memutar.

Berjalan di Wadi Farusa

Pengembara yang mengasyikkan sering menyimpang dari laluan utama melalui Petra untuk mendaki ke Tempat Tempat Beribadat Tinggi, kawasan kuil yang memukau pemandangan lembah di bawah ini. Ia bernilai perjalanan, tetapi dalam perjalanan ke bawah untuk menyambung semula dengan laluan utama, tolak sedikit lagi. Berjalan kembali melewati Wadi Farusa menawarkan peluang yang cukup untuk duduk minum teh bersama keluarga tempatan atau menjelajahi kompleks makam di mana sedikit lebih dari kotoran kambing menandakan peredaran masa. Sama ada pengalaman menambah kedalaman tertentu ke Petra bahawa kebanyakan pelawat tidak pernah meluangkan masa.

Untuk melarikan diri jauh lebih jauh dari orang ramai, pergi lebih jauh ke Wadi Farusa ke arah Jebel Haroun (Bukit Harun) di kejauhan. Perjalanan ini, yang mengambil perjalanan sepanjang hari, memberikan pandangan yang sangat berbeza mengenai landskap dan budaya Petra: bukit-bukau dan gembala-gembala yang menggembalakan kambing domba mereka dengan tidak kelihatan pelancong. Dari makam di puncak bukit, dikatakan sebagai saudara Nabi Musa Harun, panorama yang tinggi di kawasan itu juga melihat sudut lebar Biara yang menekankan prestasi luar biasa kejuruteraan yang dilakukan oleh Nabataean ketika mereka mengukir Petra terus ke dalam batu.

Indiana Jones Way: Trail Madras

Ia bukan sekadar perasaan pengembaraan yang menjadikan Indiana Jones merujuk tema yang berterusan di Petra – adegan akhir tahun 1989 Indiana Jones dan Perang Salib Terakhir sebenarnya difilemkan di sini. Apabila memasuki tapak Petra, anda tidak akan mempunyai tawaran dari vendor tempatan: tunggangan kuda, perjalanan pengangkutan, poskad, ais krim. Yang kami cadangkan menerima (baik, mungkin bersama dengan ais krim itu) adalah peluang untuk mendaki melalui Way Jones Jones (lebih dikenali secara rasmi sebagai Laluan Madras). Jejak itu memberikan rasa keseronokan bahawa penjelajah Swiss abad ke-19, Jean Louis Burckhardt pastinya merasakan ketika dia ‘menemui’ Petra, yang selama berabad-abad telah diketahui hanya kepada puak Bedouin setempat.

Meninggalkan jejak utama ke Petra sebelum memasuki Siq, Trail Madras melingkarkan ke barat daya di seberang dataran padang pasir yang luas untuk sampai ke Tempat Peninggalan Tinggi. Sepanjang laluan yang tidak tercatat, yang boleh menjadi sukar untuk diikuti tanpa panduan tempatan, pasti-kaki membawa jalan menuju pandangan yang jauh lebih tinggi di atas Perbendaharaan, dengan pandangan ke Petra’s Theatre di kejauhan jauh.

Jebel Al Khubtha, Treasury Overlook

Kurang menarik daripada Madras yang diingini tetapi lebih mudah dicari, Jebel Al Khubtha melihat ke arah menawarkan pandangan Treasuri yang sama dengan manfaat tambahan jejak yang jelas dan khemah Bedouin di atas menjual kopi dan teh mint. Dari Makam Diraja, cari jalan yang berbeza melalui pasir yang melengkung di belakang gunung dan ikuti naik tangga panjang. Ia ditandatangani (tetapi hanya sedikit) dari Makam Diraja – kebanyakan pelancong tidak melihatnya dan tidak pernah membuat kenaikan.

Sunset dari Al Habis

Di seberang Colonnaded Street dan Qasr Al Bint (perhentian yang popular untuk makan tengah hari, dan untuk banyak pelawat akhir pengalaman Petra sebelum menggandakan kembali ke pintu masuk), laluan utama terus naik tangga batu berukir panjang ke Biara, yang lebih besar tetapi kurang hiasan daripada Perbendaharaan. Apa yang kebanyakan orang tidak menyedari adalah bahawa, dalam arah yang bertentangan, angin jalan yang kurang digunakan di bahagian atas Al Habis. Setelah pulang ke kubu kuat Tentara Salib, reruntuhan puncak bukit hari ini menawarkan pandangan yang mengagumkan tentang landskap sekitarnya, terutamanya pada waktu matahari terbenam ketika cahaya rendah menerangi Makam Diraja dan memberi petunjuk tentang tempat asal Petra dari ‘Rose City’.

Biara di belakang pintu: kenaikan Little Petra

Walaupun sesetengah pelancong melawat kawasan Little Petra, terutamanya kumpulan dengan pengangkutan mereka sendiri, sangat sedikit menggunakannya sebagai pintu masuk pintu masuk ke bandar utama kerana komplikasi tambahan dan kos mengakses kawasan itu, iaitu 9km dari arkeologi utama tapak. Little Petra pada asasnya adalah pinggiran bandar Petra yang lebih besar, dan beberapa laluan bercabang menghubungkan kedua-dua bersama untuk perdagangan. Yang paling mengagumkan, juga agak khianat, angin di sekeliling tebing yang menakjubkan sampai ke Biara dari atas. Di samping menjadi titik akses yang sangat baik ke tapak arkeologi, ia menyelamatkan keperluan untuk mengalihkan balik ke seluruh tapak dalam perjalanan kembali ke Wadi Musa. Jangan fikir ini adalah tiket percuma, walaupun; kakitangan taman memantau jejak dan memeriksa tiket, jadi hanya cuba ini dengan tiket berbilang hari yang telah disahkan – anda tidak akan dapat masuk ke sini pada hari pertama anda di laman web ini.

Jejak Terowong Nabataean

Petra masuk alternatif lain, yang jarang digunakan oleh pelancong atau penduduk tempatan, melalui Terowong Nabataean yang besar.Hanya ke kanan ke saluran saliran sebelum memasuki Siq, apa yang nampaknya menjadi ciri semula jadi yang semulajadi sebenarnya merupakan kejutan hebat kejuruteraan. Dibina oleh orang Nabataeans untuk mengarahkan hujan jauh dari Siq dan turun ke bandar melalui Wadi Mudhlim, Terowong Nabataean dan wadi sekitarnya masih terdedah kepada banjir kilat berbahaya apabila hujan. Ambil jejak ini pada hari yang kering, kerana terowong itu mengarah ke Siq yang kecil yang menggeser dinding kanyon sempit melalui landskap untuk menghubungkan dengan baik dengan Jebel Al Khubtha mengingati jejak, melepasi Perbendaharaan dan Makam Diraja sepenuhnya.

Petra by Night, edisi diperpanjang

Sedikit kitsch, nyanyian dan muzik Petra oleh pengalaman Malam juga merupakan cara yang benar-benar indah untuk melihat Perbendaharaan. Fasad lilin yang terang dan dinding kancing Siq meninggalkan kesan yang tidak dapat dilupakan dan membuat sentuhan yang hebat. Dengan sambungan tempatan, bagaimanapun, ia juga mungkin untuk membuka Petra yang lain pada waktu malam – termasuk Biara yang disokong oleh langit yang penuh bintang pada malam-malam yang jelas. Bedouin Tempatan, ramai yang mendekati pelancong di seluruh Petra untuk minum teh dan berbual atau sebagai pemandu, boleh menunjukkan pelancong sekitar waktu malam tanpa menimbulkan ketidakpuasan pihak berkuasa. Jangan cuba ini sahaja, bagaimanapun, sebagai polis yang mengendalikan tapak pada waktu malam tidak berbuat baik kepada pengunjung yang mengembara sendiri – mengharapkan untuk ditahan dan didaftarkan dengan balai polis setempat dengan sangat minimum.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: