Advertisements

Mengunjungi Galeri Uffizi di Florence: 12 Teratas, Petua & Lawatan Teratas

22

Patung Galeri Uffizi

Bagi pencinta seni, Galeri Uffizi adalah tarikan nombor satu di Florence. Pelancong yang lebih kasual, sama ada mereka melihat galeri secara bebas atau dalam lawatan berpandu, sekurang-kurangnya mahu melihat kemuncaknya, termasuk karya yang paling terkenal: Botticelli’s Birth of Venus. Selain daripada ukurannya, mungkin perkara paling menarik untuk diketahui sebelum melawat Galeri Uffizi ialah ini adalah koleksi peribadi satu keluarga – dan hanya sebahagian daripadanya, pada masa itu. Seni yang lebih ternilai jauh tersimpan di istana dan vila yang lain.

Di luar pengumpul, Medici adalah pelanggan seni hebat, dan tanpa sokongan mereka, banyak karya-karya ini mungkin tidak pernah diciptakan. Pada suatu ketika dalam lawatan anda, berhenti untuk mengucapkan terima kasih ringkas kepada wanita yang yakin bahawa koleksi hebat ini – dan karya seni Medici yang lain – akan tinggal di sini di Florence. Koleksi itu diberikan kepada Anna Maria Ludovica von der Pfalz, pewaris terakhir rumah Medici, yang meninggal dunia pada tahun 1743. Dan dia menetapkan bahawa mereka mesti tetap berada di Florence.

Uffizi Gallery Exterior

Uffizi mengandungi salah satu koleksi lukisan yang paling penting di dunia. Selain seni Florentine dan Itali, ia juga termasuk sebilangan besar kerja asing dan patung klasik. Khazanah terbesarnya adalah koleksi lukisan Renaissance Florentine yang unik, bahagian penting dari sumbangan kota ini kepada seni Eropah. Ini kerja-kerja dari antara sekitar 1300 dan 1500 menetapkan jalan untuk keseluruhan seni Barat yang diikuti.

Di dalam panduan ini, anda akan dapat melihat kemuncak khazanah Uffizi, mengikut susunan yang sama dengan panduan pelancongan sendiri muzium. Karya-karya seni ditunjukkan dalam susunan kronologi mengikut ketika dicat, bermula dengan Bilik 2 di tingkat dua Uffizi. Bagaimanapun, di luar Room 13, galeri oktagon di Tribune, kerja-kerja tidak lagi dalam urutan kronologi tetapi mengikut sekolah, wilayah, dan negara. Mereka meliputi kerja-kerja dari sekitar 1500 hingga 1700.

1 Cimabue’s Madonna Enthroned dan Art Tuscan abad ke-13

Cimabue’s Madonna Enthroned dan Art Tuscan abad ke-13 Leonid Ll / foto diubah suai

Bilik 2 dari Uffizi menyatukan tiga Madonnas besar dari sekitar 1300, yang menggambarkan seni sulung Tuscan dan salah satu mata tinggi pertama. Ketiga lukisan ini, yang dilihat bersama-sama, adalah pengenalan terbaik yang boleh anda minta, baik untuk seni Uffizi dan Renaissance. Madonna Cimabue Enthroned (sekitar 1275) masih dalam tradisi Byzantine untuk melukis Perawan, yang kelihatan seperti patung, jauh dari realiti dan dikelilingi oleh para malaikat yang disusun secara simetris. Cimabue’s Infant Christ berpakaian seperti seorang jeneral Rom, dan tidak ada tanda-tanda pertukaran apa-apa antara ibu dan anak. Sebaliknya, Duccio’s Madonna Enthroned (1285) menunjukkan lebih banyak pergerakan, dengan pewarna lembut dan garis aliran, tetapi masih halus dan menyendiri.

Penampilan pertama pandangan manusia yang realistik adalah dalam Madonna Enthroned oleh Giotto (sekitar 1310). Takhta seolah-olah hampir dalam jangkauan, angka-angka mempunyai berat dan kepantasan, membuat hubungan mata antara satu sama lain dan penonton. Giotto adalah artis pertama yang mewakili Perawan sebagai seorang wanita dengan kehadiran fizikal, dan walaupun tokoh-tokoh kecilnya adalah animasi dan mempunyai ekspresi muka yang berbeza. Dia memecah dari warna seni Byzantine, tetapi latar belakang tetap menjadi emas tradisional. Walau bagaimanapun, pencapaian Giotto yang paling penting dan sejarah adalah komposisinya. Dia adalah pelukis pertama untuk mewujudkan ruang yang jelas yang menganggap mata penonton, dan komposisi piramidnya mencipta model yang akan berlangsung selama berabad-abad. Gaya yang lebih peribadi dan realistik Giotto adalah untuk membawa Renaissance sebenar dalam seni. Sejak itu, lukisan akan menjadi seni yang tersendiri, akhirnya meninggikan arca.

2 Pengumuman oleh Simone Martini & Lippo Memmi (Art Tuscan abad ke-14)

Pengumuman oleh Simone Martini & Lippo Memmi (Seni Tuscan Abad ke-14) Leonid Ll / foto diubahsuai

Galeri seterusnya menunjukkan bagaimana pelukis lain berubah dari norma lama. Walaupun Pengumuman (kira-kira 1333) oleh artis Sien Simone Martini dan adik iparnya Lippo Memmi, masih sangat bergaya Gothic, ia sudah menunjukkan peralihan kepada Realisme Baru. Penataannya, dengan menara dan gulungannya, berdering dengan senibina Gothic, tetapi pakaian malaikat yang berkilauan dan Perawan menunjukkan penghalusan dan keanggunan yang hebat. Pergerakan mempunyai kelembutan dan sensitiviti, tetapi imej wanita yang halus masih hampir halus.

Antara contoh abad ke-14 yang lain ialah Madonna in Glory (1340) oleh Pietro Lorenzetti, seorang pengikut Giotto, dan adegan dari kehidupan St Nicholas oleh Ambrogio Lorenzetti, yang terkenal dengan percubaan menggunakan perspektif. Yang paling menonjol dari pengikut Florentine Giotto yang ditunjukkan di sini adalah Bernardo Daddi (1348) dan Taddeo Gaddi (1366), yang altarpieces menggunakan warna halus dan lembut, garis anggun untuk menunjukkan orang dan tetapan lebih realistik.

3 Gentile da Fabriano’s Adoration of the Magi

Gentile da Fabriano Adorasi Magi Leonid Ll / foto diubahsuai

Gothic terus menguasai seni ke awal abad ke-15, tetapi meskipun Adoration of the Magi (1423) Gentile da Fabriano masih menyampaikan kecantikan ideal Gothic, perhatiannya yang menarik terhadap perincian menandakan peralihan awal dari Gothic hingga Renaissance.Anda juga dapat melihat di latar belakang, di bawah gerbang bingkai hiasan benda kerja altarpiece, permulaan percubaan untuk menunjukkan perspektif sebagai prosesi tumbuh lebih kecil dan hampir hilang di kaki langit. Ini dianggap karya beliau, dan lambang lukisan Gothic Antarabangsa.

Kontemporari Fabriano, Masaccio, selanjutnya merevolusi seni perspektif dalam usahanya untuk mewujudkan tiga dimensi pada permukaan dua dimensi. Madonna dan Anak Masaccio dengan St Anne (sekitar 1420), dicat dengan Masolino, adalah salah satu karya awalnya. Dia berpangkat dengan Brunelleschi dan Donatello sebagai salah seorang pengasas Renaisans, pengalaman seni baru dalam realiti, berdasarkan pemerhatian dan rakaman sifat dengan tepat. Anda dapat melihat ini dalam pemodelan seperti pelepasan dan keindahan alam semula jadi yang realistik wajah dan angka dalam Bahan penutup Masaccio.

Lihat juga Penobatan Perawan oleh Fra Angelico, biarawan Dominican yang kontemporari Masaccio, dan konsep seni keagamaan mistiknya membawa dia ke arah yang bertentangan. Tetapi dia berinovasi dengan cara lain. Walaupun dia masih menggunakan latar belakang emas dan angka-angka yang terbungkus halus, warna-warna kaya Fra Angelico dan susunan angka pekeliling membuat perspektif bergambar bersatu.

4 Domenico Veneziano’s Virgin and Child

Domenico Veneziano’s Virgin and Child Leonid Ll / foto diubahsuai

Dengan meninggalkan konvensyen terdahulu tentang latar belakang emas untuk altarpiece, dalam karya 1445 ini, Veneziano membawa perspektif ke tahap yang baru dengan meletakkan orang-orang kudus secara harmoni dalam separa bulatan, dan meningkatkan kesan kedalaman oleh pola geometri marmar bertatahkan. Inovasi utama beliau, walaupun, datang sebagai tuan cahaya realistik dan teduh. Nuance yang baik dan warna warna yang halus jauh di depan kawasan padat warna kuat yang digunakan oleh sezaman Florentinenya. Penggunaan cahaya dan warna Veneziano mempengaruhi kerja Piero della Francesco, yang sering bekerjasama dengannya.

5 Potret Duke dan Duchess of Urbino oleh Piero della Francesca

Potret Duke dan Duchess of Urbino oleh Piero della Francesca Darold Massaro / foto diubahsuai

Lukisan potret merupakan tumpuan lain untuk seni Renaissance awal – dan satu yang membuat penonton gembira. Potret Duke dan Duchess of Urbino oleh Piero della Francesca dari sekitar 1465 adalah contoh yang baik. Tetapi Piero tidak menyanjung pelacurnya, memperlihatkan hidung hidung Duke, kedutan, bibir tipis, dan benteng yang membosankan. Perhatikan latar belakang, contoh yang jarang berlaku dalam landskap Renaissance awal.

Lebih seperti potret daripada seni keagamaan Virgin dan Anak Filippo Lippi (sekitar 1460), Mary muda yang berpakaian elegan dengan dua malaikat tersenyum, adegan yang menunjukkan kasih sayang dan hubungan mata antara ibu dan anak yang mencerminkan penafsiran tema agama yang semakin tegas. Bilik 9 mempunyai panel besar Tujuh Kebajikan, oleh Piero del Pollaiolo. Sebenarnya, Piero hanya dicat enam, yang ketujuh adalah salah satu karya paling awal oleh Botticelli.

6 Botticelli’s Birth of Venus

Botticelli’s Birth of Venus Leonid Ll / foto diubah suai

Yang membawa anda ke Zaman Emas Florence dan kepada salah satu bintang yang paling terang, Botticelli. Bersama dengan kemegahan mereka sendiri, patriotik Florentines sangat berminat dalam kesusasteraan klasik dan falsafah, dan Botticelli’s kerja-kerja yang paling terkenal, Kelahiran Venus dan Primavera, kedua-duanya ditugaskan oleh Medici, mencerminkan ini. Dalam Kelahiran Venus (1482/1483) Botticelli menggabungkan pemikiran Klasik dan Kristian dari segi idea-idea Renaissance, sebagai kelahiran semula semangat dari mitologi Klasik dan teologi Kristian. Dia melukis bogel wanita yang dimodelkan pada patung klasik dewi cinta Venus, dan membayangkan pembaptisan Kristian (kerana Kristus dibaptis di Jordan). Bandingkan pemikiran Florentine ini dengan pelukis Flemish Rogier van der Weyden’s Entombment (sekitar 1450) dan Portinari Altarpiece oleh Hugo van der Goes, kedua-duanya di dalam bilik yang sama, untuk menghargai betapa luasnya idea-idea Florentine ini berbeza dari orang Eropah Utara. Di sana, bogel akan menjadi tidak dapat difikirkan, dan angka-angka disembunyikan dalam kain tirai.

Botticelli melukis altarpiece Adoration of the Magi sekitar 1475 ketika dia berusia 30 tahun, dan komisi tersebut termasuk menggambarkan anggota keluarga Medici dan rakan-rakan mereka di kalangan penonton. Dia mengatur kumpulan itu dalam piramid dengan keluarga suci di puncaknya, di bawah mereka tiga raja – ketiga Medici peringkat tertinggi – dan di bawah mereka dalam urutan pangkat lebih Medici dan teman-teman mereka. Tema sebenar seolah-olah turun ke latar belakang, berkhidmat lebih sebagai alasan untuk perwakilan megah Medici dan penyokong mereka.

7 Pengumuman oleh Leonardo da Vinci

Pengumuman oleh Leonardo da Vinci Leonid Ll / foto diubah suai

Leonardo da Vinci hidup pada masa penemuan saintifik yang mempersoalkan akaun alkitabiah sebagai satu-satunya model untuk menerangkan alam semesta. Satu ciri utama karyanya, sama ada lukisan atau patung, telah membawa alam semula jadi ke dalam karyanya dengan cara yang menjadikan tema keagamaan mistik lebih dipercayai di dunia yang cepat menyedari sains. Dalam kerja awal ini, dia menunjukkan sayap malaikat sebagai sayap burung realistik yang diliputi bulu.

Leonardo juga secara sensitif menangkap suasana zamannya di Adorasi Magi (1481). Di tengah-tengah gambar yang belum selesai ini, Madonna dan kanak-kanak muncul sebagai pengaruh penstabilan, dikelilingi oleh massa yang memukau orang-orang yang menyambut kelahiran itu dengan heran dan kagum atau dengan keraguan dan ketakutan. Daripada kisah rakyat, Nativity mendapat dimensi baru penebusan dunia.

Bilik 16 adalah yang terakhir di bahagian pertama lawatan Uffizi, yang ditujukan kepada seni Florentine dan Tuscan dari 1300 hingga 1500, kebanyakannya dalam urutan kronologi. Seni Renaissance Itali yang kemudian berikut di Bilik 25 dan seterusnya, diatur mengikut sekolah lukisan.

8 The Tribuna

Tribuna Darold Massaro / foto diubah suai

Di pusat oktagon yang menakjubkan Tribuna, sendiri karya seni, adalah Medici Venus, patung marmar Klasik yang paling terkenal di Florence dan dianggap sebagai versi Greek terakhir dari Aphrodite of Cnidus oleh Praxiteles. Di dinding adalah potret Mannerist dari keluarga Medici dari pertengahan 1500an, yang paling cemerlang oleh Pontormo, Bronzino, dan Vasari. Pietro Perugino, seorang pelajar Verrocchio dan guru Raphael, diwakili oleh Madonna dengan Orang Suci dan pelbagai potret yang menunjukkan realisme tiga dimensi dan warna lembut yang membuka jalan untuk seni klasik Renaissance Tinggi. Begitu juga, pergolakan dan warna Luca Signorelli gaya, seperti yang anda lihat, beliau Keluarga Suci (ca. 1495) dan Madonna dan Anak, sebaliknya, menunjukkan pergolakan dan pergerakan yang lebih banyak, pengaruh kepada Michelangelo muda.

9 Adorasi Magi Albrecht Dürer

Albrecht Dürer Adorasi Magi Leonid Ll / foto diubahsuai

Pada masa yang sama, pelukis dari Florence dan pelukis Itali lain mengubah dunia seni, seniman Jerman bergerak ke Renaisans mereka sendiri, seperti yang akan anda lihat dalam karya-karya oleh Albrecht Dürer. In Adorasi Magi (1504), Dürer mempamerkan pemahamannya mengenai kedua-dua perspektif dan bermain cahaya dalam penutupan pakaian. Dia menggunakan warna latar depan yang terang untuk meneruskan ilusi perspektif. Seperti artis-artis Eropah dan utara Eropah yang lain, dia termasuk banyak butiran dan berusaha untuk realisme teliti. Artis Nuremberg juga diwakili oleh beliau Perawan dan Anak (1526) dan oleh salah satu karya terawal beliau masih ada, Potret Bapa (1490).

Bekerja oleh artis Jerman Lucas Cranach termasuk potretnya Martin Luther dan isterinya, Katharina, potret diri, yang mengagumkan Melanchthon, dan agak erotik Adam dan Hawa. Lukisan Venetian, yang dicirikan oleh warna lembut dan cahaya yang seimbang, diwakili oleh Allegory Agama Giovanni Bellini (ca. 1485) dan Potret Giorgione seorang Maltese Horseman. Juga mewakili Seni Renaissance Tinggi di Itali Utara adalah karya keagamaan oleh Antonio Allegri, lebih dikenali sebagai Correggio, komposisi pepenaganya, kesan cahaya, dan kedalaman perspektif yang luar biasa mempunyai pengaruh yang kekal pada lukisan Baroque yang kemudian.

10 Keluarga Suci Michelangelo dan Renaissance Tinggi

Keluarga Suci Michelangelo dan Darren Massaro / Renaissance Tinggi / foto diubahsuai

Keluarga Suci Michelangelo (1504/1505), yang dikenali sebagai Doni Tondo, tidak mempunyai apa-apa sentimen agama, keluarga yang muncul seolah-olah diukir dari blok dan menunjukkan latar belakang Michelangelo yang kuat dalam arca. Dalam lukisan ini, anda akan melihat petunjuk kerja kerjanya di siling Kapel Sistina dengan kelebihan angka telanjang dan warna-warna cerah. Tahun kematian Raphael (1520) menandakan permulaan Mannerism, fasa akhir zaman Renaisans yang berlangsung sehingga sekitar 1600. Pemergiannya dari gaya klasik termasuk bentuk dan warna yang tidak alami, ditunjukkan oleh komposisi hampir dua dimensi Rosso Fiorentino Musa Mempertahankan Daud Yitro (1523), yang angkanya kelihatan tidak nyata, hampir seperti boneka yang disebutkan.

Tiga karya penting oleh Raphael dari masa yang sama ini termasuk potret diri (sekitar 1506), yang menawannya Virgin Mary dengan Goldfinch, dan Paus Leo X dengan Kardinal Giulio de ‘Medici dan Luigi de’Rossi. Raphael menggambarkan Paus sebagai individu dan intelektual, bukan sekadar pemimpin yang kuat. Madonna dengan Andrea del Sarto dengan Harpies, sebuah altarpiece yang monumental yang tipikal seni lukisan Florentine High Renaissance, menggabungkan teknik lembut Raphael dengan monumeniti Michelangelo dan kualiti atmosfera Leonardo da Vinci. Mannerism adalah peralihan abad ke-16 antara Renaissance dan Baroque, bergelora dan penuh pergerakan, menyimpang realiti, dan tafsiran mistik yang mistik. In Perjamuan Jacopo da Pontormo di Emmaus (sekitar 1525), anda akan melihat pengaruh oleh guru-gurunya Leonardo da Vinci dan Andrea del Sarto menyatu dengan inspirasi dari kerja keras Raphael dan seni monumental Michelangelo.

Bekerja oleh pelukis Venesia yang hebat Titian termasuk Venus of Urbino (1538), Ludovico Beccadelli (1552), Venus dan Cupid (1560), Eleonora Gonzaga della Rovere, Francesco Maria, Duke of Urbino, dan La Flora, salah satu potret wanita terbaiknyaVenus of Urbino amat menarik kerana cara Titian menggunakan warna merah untuk menarik bahagian-bahagian yang berlainan gambar bersama-sama diagonal. Girolamo Francesco Maria Mazzola, dikenali sebagai Parmigianino, telah dipengaruhi oleh Correggio, Rena Renaissance Tinggi, dan Mannerisme. Madonna dengan Long Neck, yang dicat antara 1534 dan 1540, adalah contoh yang baik dari penyelewengan Mannerist, dengan angka yang memanjang dan cahaya aneh.

11 Keluarga Suci Veronese dengan St. Barbara

Keluarga Suci Veronese dengan St. Barbara Leonid Ll / foto diubahsuai

Sekiranya mata anda tidak berlapis sekarang, lihatlah galeri-galeri yang masih ada, yang mengandungi pelbagai karya, terutamanya oleh artis-artis Venetian. Keluarga Suci Paolo Veronese dengan St. Barbara mencerminkan keunggulan Venice dalam nada emas dan pakaian kaya santo itu.Angka-angka realistik dan wajah ekspresif adalah tipikal pelukis Venesia. Juga di galeri ini adalah Pengisytiharan Veronese dan Kesatria St. Justina, dan Potret Manusia Tintoretto. Di bilik seterusnya terdapat beberapa lagi oleh Tintoretto. Lihat, juga, Ketua Pemuda oleh Lorenzo Lotto (1505).

Dalam galeri yang berjaya adalah karya Van Dyck dan beberapa karya terbaik Rubens – Henry IV di Ivry dan Henry IV Memasuki Paris, Isabella Brandt, dan Penyerahan Ferdinand Austria ke Antwerp. Di Bilik Niobe, cari arca klasik terbaik di Florence selepas Medici Venus, Medici Vase dari abad kedua SM.

12 Rembrandt Portraits

Rembrandt Portraits Leonid Ll / foto diubahsuai

Sepanjang kariernya, yang bertepatan dengan lukisan Belanda Zaman Emas, Rembrandt mencatatkan beberapa potret diri, dua daripadanya ditunjukkan di Uffizi. Semasa dia merekodkan perubahan dalam dirinya dari belia yang yakin kepada pelukis penuaan, dia juga merekodkan perjalanannya sebagai seorang artis. Ditunjukkan dengan ini adalah Potretnya seorang Lelaki Lama, dicat pada kira-kira masa yang sama dengan potret diri yang kemudiannya.

Lihat juga, untuk kerja-kerja oleh Caravaggio, termasuk Bacchus, Medusa, dan Pengorbanan Ishak. Realisme yang mengejutkan dari dua karya terakhir ini diperkuat oleh rasa Caravaggio yang sangat baik dalam drama dalam penggunaan cahaya dan bayangan.

Tips dan Lawatan: Cara Membuat Kebanyakan Lawatan Anda ke Galeri Uffizi

  • Lawatan Galeri Uffizi: Pengunjung di Skip the Line: Galeri Florence Uffizi Tour boleh memintas garis panjang untuk melihat semua sorotan dan belajar tentang artis dan karya mereka dengan panduan pakar seni. Lawatan berjalan kaki selama 1.5 jam disediakan pada waktu petang sepanjang tahun, pagi dan petang pada musim panas. Tiket ini membolehkan anda kekal selepas lawatan untuk meneroka di waktu lapang. Langkau Line: Tiket Tiket Florence Uffizi membolehkan anda memintas garisan dan meneroka galeri pada kelajuan anda sendiri tanpa pemandu. Pilihan lain ialah menggabungkan Uffizi dengan galeri seni utama yang lain di Skip the Line: Florence Accademia dan Uffizi Gallery Tour, menghabiskan 1.5 jam di setiap muzium dengan panduan pakar seni. Satu lawatan berjalan adalah pada waktu pagi, yang lain pada sebelah petang, setiap kali melangkaui garis menunggu.
  • Mengunjungi Galeri Uffizi di Sendiri Anda: Walaupun anda boleh mengharapkan garis kemasukan menjadi musim bunga yang sangat panjang melalui musim gugur, yang paling lama adalah pada hujung minggu, Selasa, dan pada waktu pagi. Sekiranya anda tidak menempah tiket terlebih dahulu, kadangkala anda boleh membelinya di pejabat tiket muzium di Gereja Orsanmichele (ditutup Ahad). Mereka mungkin tidak mempunyai apa-apa, tetapi patut dicuba. Lawatan audio tersedia, tetapi buku panduan kecil yang dijual di pintu masuk lebih terperinci.

Alamat

  • Piazzale degli Uffizi 6 (dari Piazza Signoria), Florence
Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: