05.jpg

- Advertisement -

Frederika Alexis Cull (lahir 5 Oktober 1999) adalah pelukis cantik Indonesia-Australia yang memenangi gelaran Puteri Indonesia 2019. Dia mewakili Indonesia di laman Miss Universe 2019, di mana dia ditempatkan di Top 10.

Kehidupan awal dan pendidikan

Cull dilahirkan di Gold Coast, Australia kepada seorang bapa Australia yang berasal dari Australia, Roy Cull (meninggal dunia) dari Brisbane, dan seorang ibu Indonesia, Yuliati (kini “Yulia Peers” berdasarkan hubungan keduanya – sebuah perkongsian domestik) . Dia dibesarkan dan dibesarkan di Australia, menyelesaikan pendidikan dasarnya di sana. Dia kemudian berpindah ke Jakarta untuk bekerja sebagai model dan tinggal di negara ini dalam tempoh masa yang diperlukan untuk menyertai Puteri Indonesia 2019.

Pageantry

Puteri Indonesia 2019

Cull dinobatkan sebagai Puteri Indonesia 2019 di final di Jakarta Convention Centre, Jakarta, pada 8 Mac 2019 oleh Sonia Fergina Citra. Malam coronasi itu disambut oleh Miss Universe 2018 Catriona Grey dari Filipina sebagai bintang utama dan VIP.

Pada soalan terakhirnya, Cull ditanya (dalam Bahasa Indonesia asli): “Tidak lama lagi tahun ini kita akan mempunyai pilihan raya, seperti milenium apa artinya bagi anda, dan bagaimana anda bertindak balas?” Dia mempunyai peluang untuk menjawab soalan itu di bahasa Indonesia asli untuk pemahaman kebanyakan orang di tempat itu, tetapi memilih untuk menjawabnya dalam bahasa Inggeris sebagai ganti:

… Sebagai warganegara yang tahu hak mereka dan dilaburkan di negara kita, saya percaya bahawa kita harus mengundi. Dan pada 17 April, saya akan memilih presiden saya untuk negara saya. Sebagai milenium, kita terpaksa mengundi, kerana bukan sahaja ini memberi kesan kepada kita selama 5 tahun akan datang, tetapi pengundian adalah kuasa kita dan itu adalah apa yang perlu kita lakukan,
Terima kasih…

Miss Universe 2019

Cull mewakili Indonesia pada perasmian Miss Universe 2019 edisi ke-68 pada 8 Disember di Tyler Perry Studios di Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat, di mana dia ditempatkan di 10 teratas. Beliau adalah perwakilan Indonesia pertama yang pernah berada di puncak 10. Pada penghujung acara itu, Miss Universe 2018 Catriona Grey dari Filipina memenangi penggantinya Zozibini Tunzi dari Afrika Selatan sebagai Miss Universe 2019.

Filemografi

Cull memulakan kerjayanya sebagai pelakon tambahan. Dia membintangi projek filem pendek pemula Buku Harian Daria (2013).

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: