Perayaan yang akan meniup fikiran anda

27

- Advertisement -

Terdapat sesuatu mengenai perayaan, sama ada raksasa, parti yang meriah atau menghormati tradisi yang menghormati; kepatuhan yang seolah-olah pelik kepada ritual atau perayaan obsesi yang aneh – ia adalah satu perkara yang unik untuk dilibatkan.

Kami suka untuk menari, menyanyi, makan, ketawa, minum, berpakaian, kebakaran ringan, mengambil pakaian kami, melemparkan tomato satu sama lain, bergulung di dalam lumpur – hampir apa sahaja, tetapi kami seolah-olah suka melakukannya dalam kumpulan yang sangat besar dengan beg semangat. Pilihan ini dari 50 Perayaan untuk Meniup Pikiran Anda harus memberikan para peminat yang penuh kasih sayang kepada banyak idea untuk perjalanan seterusnya.

Holi, India dan Nepal

Tidakkah anda mengecilkan lokasi untuk kami sedikit lagi?

Holi, atau Festival Warna, seperti yang diketahui, adalah festival Hindu dan ia disambut dengan parti liar dan pergaduhan warna gila di seluruh India dan Nepal di kawasan dengan populasi Hindu yang besar. Anda akan tahu bahawa anda telah menemui satu ketika anda melihat orang-orang yang kelihatan seperti mereka telah melalui air terjun pelangi.

Melawan warna?

Holi adalah perayaan kemenangan kebahagiaan seseorang atas kejahatan tetapi pada dasarnya menjadi permainan bebas-untuk-semua yang melibatkan serbuk berwarna dan air. Dalam perjuangan jalan yang penuh kegembiraan dan riang, para peserta membaling bubuk dan air di antara satu sama lain dengan menggunakan warna-warna cerah dan menggembirakan untuk menandakan permulaan musim bunga, kekuatan cinta, dan kemurahan hati manusia.

Bunyi seperti beberapa keseronokan yang serius.

Cubalah untuk menentang semangat perayaan yang penuh semangat – semua orang, dan kami bermakna semua orang, datang bersama untuk bermain, ketawa, memaafkan dan bersyukur. Apa yang tidak suka?

AgitAgueda Art Festival, Agueda, Portugal

Wow, payung di langit.

Salah satu simbol yang paling dikenali dari perayaan Portugis ini adalah pemasangan beratus-ratus payung berwarna-warni yang digantung di atas salah satu jalan di bandar. Bahagian lain dari lanskap bandar, seperti bangku taman, tiang, dan tiang kuasa, juga dicat dalam contoh-contoh seni jalanan yang berwarna-warni, mewujudkan suasana yang terpesona.

Apa gunanya?

Perayaan ini bertujuan untuk mempromosikan projek-projek muzik dan seni baru dengan ‘Talentos AgitAgueda’, persaingan untuk artis baru muncul. Serta harapan baru terdapat banyak tindakan nasional dan antarabangsa yang telah membina pentas.

Adakah kita mempunyai masa untuk menyemak semuanya?

Perayaan ini berlangsung lebih dari tiga minggu jadi terdapat banyak masa untuk mengemas semuanya. Banyak aksi muzik yang dilakukan di khemah utama, yang bebas. Dan tidak ada yang menghalang anda daripada berjalan-jalan di jalanan untuk melihat semua pemasangan luar, mural dan arca yang luar biasa.

Pingxi Lantern Festival, Pingxi, Taiwan

Ini kelihatan cantik.

Ia adalah pemandangan yang cerah. Hampir 200,000 tanglung dilepaskan ke langit malam pada permulaan Tahun Lunar yang baru.

Cantik, tapi mengapa? Dan mengapa di sini?

Mengikut legenda kuno, tanglung pada asalnya dinyalakan untuk membiarkan penduduk Pingxi, yang telah melarikan diri dari rumah mereka di bawah ancaman serangan pengganas, tahu bahawa ia selamat untuk kembali. Selama beratus-ratus dan beratus-ratus tahun, lampu-lampu tanglung telah mewakili pembebasan kebiasaan buruk dan aspirasi untuk mencapai cita-cita positif.

Jadi kita semua berjalan satu jam dari Taipei untuk terlibat?

Hanya anda dan 80,000 sahabat terdekat anda. Ini adalah cara yang sangat popular untuk melihat tahun Cina yang lama, jadi harapkan untuk menggosok ruang untuk melepaskan tanglung semangat anda.

Adakah patut ditimbulkan oleh orang ramai?

Cahaya terang lampu tanglung pada malam gelap adalah cermin mata yang tidak akan menjadi bersahaja. Tambah pada pandangan yang indah ini muhibah dan rasa optimis peserta, dan anda mempunyai malam yang anda tidak akan lupa.

Maine Lobster Festival, Rockland, New England, Amerika Syarikat

Ini kelihatan seperti cara yang lazat untuk menghabiskan sehari.

Apa yang bermula sebagai inisiatif komuniti untuk meningkatkan minat dalam makanan laut tempatan telah menjadi festival dunia yang meraikan kualiti unggul hasil laut di rantau ini. Sesungguhnya lazat.

Adakah kita semua duduk mengelilingi diri dengan lobster?

Dan mentega – jangan lupa mentega. Setiap tahun, hampir 10,000 kilo dari crustaceans lazat ini dimasak dengan lebih daripada 750 kilogram mentega cair. Kami tidak bercanda. Nasib baik, jika anda merasakan keperluan untuk membakar beberapa makanan mewah ini, penganjur festival telah memasak beberapa aktiviti bertema makanan laut supaya anda dapat membenarkan dua pusingan.

Bukan sekadar makan pertandingan?

Berputar dengan menyertai jogging dalam perlumbaan jalan raya sepanjang 10km; atau pergi bersiar-siar di Lobster Crate Race, di mana pesaing melompat dari peti ke peti melintasi air terbuka; atau hanya bersorak pada dewi Laut yang memerintah Festival di Maine Street Parade. Terdapat juga demonstrasi dan pertandingan memasak, jadi anda boleh mengambil sedikit inspirasi lobster dari penduduk setempat dengan rumah anda.

Carnevale, Venice, Itali

Dunia lama, keanggunan bertopeng.

Selain daripada gondoliers yang melayari terusan bandar, terdapat beberapa imej sebagai ikonik ke bandar yang dikelilingi air Itali sebagai pesta bertopeng di Venice Carnevale yang terkenal di dunia.Diiktiraf secara rasmi sebagai festival dari zaman Renaissance, Carnevale adalah lesen untuk menikmati kesenangan tanpa ragu, dengan topeng untuk melindungi identiti peserta. Bagaimanapun, apabila semua kebencian ini menjadi terlalu banyak, Raja Austria mengharamkan perayaan itu dan hanya pada abad ke-20 yang Venetian membawa kembali pesta itu.

Jadi dekaden kembali ke atas meja?

Dengan loceng. Lebih daripada tiga juta pelawat mengiring jalan-jalan berbatu di Venice semasa Carnevale untuk peluang menjadi sebahagian daripada perayaan.

Mesti kita datang bertopeng?

Tidak semua peserta bertopeng, tetapi memakai penyamaran pasti memancarkan keseronokan. Jika anda terjebak untuk inspirasi, periksa perarakan kostum di atas panggung di St Mark’s Square – pemenang setiap hari pergi menuju ke puncak untuk gelaran perayaan terbaik pada hari terakhir perayaan.

Pesta Boryeong Lumpur, Boryeong, Korea Selatan

Masa untuk turun dan kotor?

Anda mendapat hak itu. Ramai orang Korea percaya bahawa lumpur di Boryeong mengandungi sifat penyembuhan jadi, seperti mana-mana peminat kesihatan yang menghormati diri sendiri, ini bermakna tiba masanya untuk mendapatkan semua kawan-kawan anda bersama-sama dan mendapat liputan sepenuhnya dari kepala hingga kaki.

Ini kelihatan seperti menyeronokkan.

Berjuta-juta gusti lumpur tidak boleh salah, bukan? Lumpur yang kaya mineral menarik pelawat tempatan dan antarabangsa yang sangat dihormati yang berminat untuk mendapatkan semua barangan. Ia adalah persekitaran yang mesra keluarga dengan aktiviti-aktiviti yang terdiri daripada perlumbaan lumpur dan slaid, ke muka lumpur yang lebih sedap dan lukisan badan. Terdapat juga hiburan dalam bentuk aksi muzik (hip hop dan pop utama) dan kembang api petang yang mengagumkan. Jangan berlepas sebelum pertunjukan b-boy Korea pada malam Jumaat.

Dan jika kita memutuskan sudah tiba masanya untuk membersihkan perbuatan kita?

Perayaan ini memakai pancuran percuma supaya anda boleh mendapatkan lumpur dari mata dan telinga anda (dan selebihnya), tetapi terdapat juga lautan berdekatan yang merupakan cara selamat datang untuk dibilas selepas beberapa jam dalam enap cemar.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: