27

Filipina adalah terkenal kerana pantai, tetapi negara ini bukan hanya mencari pasir terpencil dan tenggelam ke dalam bau matahari yang dicium. Pulau 7000-plus Filipina menawarkan pelbagai usaha yang lebih mencabar yang boleh meningkatkan nadi adrenalin mana-mana. Berikut adalah idea setengah lusin untuk mencari pulau yang tepat untuk pengembaraan anda.

Luzon untuk trekking

Kawasan yang mengerikan dari semua jalur menjadikan pulau besar Filipina sebagai tarikan pelancong. Mendaki adalah yang terbaik di pergunungan Cordillera Utara. Berkhemah semalaman di puncak seperti 2922m Mt Pulag atau Mt Napulawan (2642m) dan bangun untuk menonton matahari terbit di atas laut awan – pemandangan ajaib. Pedoman selamat dan peralatan perkhemahan sebelum anda menetapkan dan berpakaian hangat, apabila suhu jatuh ke dalam digit tunggal ke atas. Trekking di tengah-tengah teres berasaskan Unesco di sekitar Banaue, Wilayah Ifugao, adalah satu pengalaman yang tidak boleh dilepaskan; sementara Wilayah Gunung terpencil dan Wilayah Kalinga adalah tempat yang bagus untuk melawat suku-suku bukit mengenai kenaikan kampung ke kampung.

Jalan selatan Manila, gunung berapi adalah nama permainan. Dengan kerucutnya yang sempurna, Mt Mayon (2462m) di tenggara Luzon adalah tajuk utama. ‘Mayon’ bermaksud ‘cantik’ dalam dialek tempatan, tetapi itu adalah kecantikan yang marah dan aktif. Sekiranya ribut atau terancam oleh taufan tidak memanjatnya, kerana terdapat kemalangan – perhatikan apa-apa amaran dan zon pengecualian yang ada (lihat Institut Vulkanologi dan Seismologi Filipina, phivolcs.dost.gov.ph, untuk gunung berapi makluman). Beberapa gunung berapi tambahan merangkumi laluan sembilan jam antara Manila dan Mt Mayon di sepanjang ‘cincin api’.

Luzon mempunyai banyak petualangan tambahan – berselancar di kedua-dua sebelah timur dan barat pulau, wakeboarding, berbasikal gunung, arung jeram, dan berkayak, hanya untuk menamakan beberapa. Pusat Luar Luzon Utara di hippie-haven Sagada, Mountain Province, menganjurkan rafting dan lawatan lain di Cordillera.

Samar untuk spelunking

Apa-apa sebutan mengenai pulau Samar biasanya didahului dengan perkataan ‘kasar’. Surfers bercakap dengan kagum dengan gelombang yang hampir tidak dapat diakses di pantai timur, sementara hutan dalaman padat memberikan peluang yang jarang untuk melihat burung kebangsaan Filipina, Filipina yang terancam. Tetapi caving adalah seri terbesar.

Lawatan yang dikendalikan oleh Trexplore dari Catbalogan akan meniup kamu. Tolak saman kanvas badan penuh dan topi keledar anda dilengkapi dengan lampu gas kalsium-karbida, dan ikuti pemimpin pelancongan anda ke dalam jurang. Untuk lima jam akan datang anda akan berenang melalui aliran bawah tanah, menjunam melalui terowongan karst, dan berlari di bawah stalaktit berpagar rendah. Ia adalah pengembaraan Indiana Jones yang muktamad. Pengembaraan bawah tanah pelbagai hari juga disediakan.

Mindoro untuk menyelam

Filipina terkenal sebagai destinasi menyelam kelas atas, tetapi tempat skuba terbaik di negara ini agak jauh dari radar pengunjung rata-rata. Ia akan menjadi Apo Reef, sebuah pulau yang paling besar, hanya dua jam dari pantai barat Mindoro.

Walaupun sebahagian besar Filipina terkenal dengan makro berwarna-warni (kecil) kehidupan laut, Apo Reef adalah hamparan kehidupan makro dan makhluk yang lebih besar. Pada beberapa penyelaman anda mungkin kehilangan hitungan berapa banyak jerung, sinar dan penyu laut yang anda nampak. Selama bertahun-tahun sukar untuk mengakses Apo Reef kerana jalan-jalan miskin menuju bandar utama, Sablayan. Sekarang lebuh raya lancar dan sambungan penerbangan yang lebih baik dari Manila ke San Juan yang berdekatan bermakna anda boleh berlepas dari Manila pada waktu pagi dan berada di karang pada tengah hari dengan Apo Reef Club, sejam di utara San Juan.

Mindanao untuk arung jeram

Walaupun beberapa bahagian Mindanao adalah zon tidak pergi kerana kebimbangan keselamatan, bahagian utara pulau terbesar di Filipina dianggap selamat – tidak lagi indah indah dan masak untuk pengembaraan.

Manakala jeram besar di Luzon Utara, tingkap rafting di sana pendek. Di Cagayan de Oro, Mindanao, Mindanao, anda boleh mengendarai Sungai Cagayan sepanjang tahun dengan jeram yang dapat mencapai Kelas IV. Ia adalah bahagian yang sama mendebarkan dan indah, dan perjalanan yang lebih lama melibatkan waktu makan tengah hari dan hangout dengan pemandu rafting Filipina super-sejuk – CDO Bugsay River Rafting adalah salah satu daripada beberapa pengendali. Dari Cagayan de Oro anda hanya beberapa jam dengan bot ke keajaiban pengembaraan yang lain, gunung berapi Camiguin.

Palawan untuk berkayak laut

Palawan terkenal dengan formasi batu kapur yang hebat di Kepulauan Bacuit di El Nido, tetapi beberapa jam di utara El Nido dengan bot adalah surga petualangan Coron. Scuba penyelam berduyun-duyun ke kawasan itu untuk meneroka bangkai kapal selam WWII di Coron Bay di Pulau Busuanga. Teluk ini dipenuhi dengan pulau-pulau indah yang menyediakan tempat perlindungan dan tempat perkhemahan yang baik, dan beberapa snorkeling terbaik di Filipina. Kayakers laut boleh menghabiskan seminggu untuk melompat di sekitar pulau-pulau di sini, memancing untuk makanan mereka dan berjemur di aura yang tenang. Pengembaraan Tribal mempunyai kayak berkualiti dan boleh menyesuaikan perjalanan ke tahap citarasa dan kemahiran anda.

Bohol untuk papan lorong berdiri

Pulau Visayan di Bohol yang paling terkenal dengan menyelamnya, tetapi baru-baru ini ia telah muncul sebagai tempat untuk mencuba jenis aktiviti yang lebih baru: papan padat papan (SUP).Loboc River zamrud-hijau meluncur melalui kanun dalam yang terbungkus dalam hutan tropika – berangkat awal pagi apabila burung yang kaya dengan burung paling aktif. Cara-cara huluan air terjun menyediakan latar belakang yang sempurna untuk SUP yoga, yang melihat pengamal menjalani yoga menonjol di papan mereka.

SUP Tours menjalankan lawatan paddleboarding berdiri keluar dari bandar Loboc dan mempunyai penginapan backpacker yang tersedia. SUP Tours juga boleh menyesuaikan perjalanan SUP di Coron dan Negros Selatan. Qi Retreats (qiretreats.com) menjalankan lawatan yoga SUP di Sungai Loboc, atau sesi yoga SUP yang lebih pendek dari menyelam popular Alona Beach di Pulau Panglao.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.