28

Di samping menjadi salah satu destinasi pelancongan utama di Itali – dan di seluruh Eropah – Venice juga merupakan tempat yang ideal untuk melawat lebih banyak tarikan utama di utara Itali. Padua, Vicenza, dan Verona adalah kereta api yang mudah dilalui, dan Dolomites yang indah membentuk dinding di utara. Terima kasih kepada kereta api berkelajuan tinggi Itali, walaupun Florence berada dalam jangkauan. Beberapa pelancong asing melampaui Venesia ke bahagian wilayah Veneto yang dikenali sebagai Friuli-Venezia Giulia, dan tidak meneroka vila-vila Palladian yang terletak di barat laut. Tetapi semua tarikan ini menenun rapat ke kisah Venice. Sepanjang pantai Adriatik di timur, anda akan mendapati akar kota di bandar-bandar lama di mana penduduk Kristian awal melarikan diri dari gerombolan barbar sebelum mendirikan Venice.

1 Murano dan Burano

Murano dan Burano

Perjalanan hari yang paling dekat dan paling mudah dari Venice adalah ke pulau-pulau Murano dan Burano, masing-masing Venice mini berwarna-warni dengan terusan dan jambatan mereka, dan masing-masing menjadi pusat seni Venice tradisional. Murano adalah rumah industri kaca pemecatan Venice dan sejak itu, tungku kaca dipindahkan ke sini untuk melindungi bandar dari api. Tujuan yang lebih gelap adalah untuk mengasingkan pakar-pakar kaca supaya mereka tidak dapat memberikan (atau menjual) rahasia yang memberikan Venice monopoli barang kaca halus. Murano, jauh lebih jauh dan terpencil dengan jarak jauh, adalah sebuah pulau nelayan, dan isteri mereka menjadi pembuat renda pakar, seni yang bertahan hari ini. Burano sangat berwarna-warni, dengan rumah-rumah yang dicat cerah yang mencerminkan air. Cara mudah untuk menerokai pulau-pulau ini adalah pada Murano Glass dan Tour Lace Burano dari Venice selama lima jam dari Veniceyang termasuk pengangkutan bot ke pulau-pulau dan lawatan ke kilang kaca di Murano dan pembuat renda di Burano. Ada masa untuk membeli-belah di kedua-dua pulau dan melawat muzium renda Burano.

2 Verona

Verona

Di luar persatuan romantiknya dengan Juliet fiksyen, Verona adalah salah satu bandar paling indah dan menarik di utara Itali. Jalan-jalan batu yang sempit di Centro Storico – pusat bersejarah – dipenuhi oleh Renaissance dan bangunan-bangunan terdahulu, kebanyakannya menunjukkan tanda-tanda zaman Verona yang lama sebagai sebahagian daripada Republik Venetian. Melangkah di jalan-jalannya adalah pintu Rom, dan di tengah-tengahnya adalah salah satu arena Roman terbaik yang wujud. Gereja-gereja yang dihiasi dengan mewah, sebuah istana yang ditonjolkan sebagai sebuah muzium seni, dan rumah yang memperingati heroin tragis Shakespeare akan lebih daripada mengisi hari di sini. Anda dapat melihat kebanyakan dari ini dan melangkau garis untuk memasuki amfiteater pada kumpulan kecil Romeo dan Juliet’s Verona Day Trip dari Venice. Selepas menaiki bas mini dari Venice, anda akan naik ke puncak bukit San Pietro untuk pemandangan panorama ke menara dan jambatan pusat bersejarah Verona, sebelum menyertai panduan anda dalam lawatan berjalan kaki melalui banyak tarikan di bandar.

  • Baca Lagi:
  • 14 Tarikan Pelancong yang Terunggul di Verona

3 Cortina dan Gunung Dolomite

Cortina dan Gunung Dolomite

Utara Venice meningkatkan landskap yang telah disenaraikan sebagai tapak Warisan Dunia UNESCO untuk kemegahannya, sejarahnya, dan cara hidup yang tersisa di kampung-kampung pegunungannya. Diperkirakan oleh padang salji yang luas di musim sejuk, gunung-gunung ini terkenal dengan beberapa pusat perang ski di Itali, di antaranya Cortina d’Ampezzo yang terkenal. Tinggi di antara Dolomites adalah tasik gunung yang murni yang mencerminkan puncak batu bergerigi mereka, dan desa-desa Alpine kecil menyembunyikan di lembah-lembah yang jatuh secara dramatik antara julat.

Cara yang baik untuk melihat landskap yang indah ini dan menerokai kampung-kampungnya adalah di Gunung Dolomite dan Cortina Small-Group Day Trip dari Venice. Perjalanan 8.5-jam dihadkan kepada lapan orang dan dipandu oleh penduduk setempat yang berkongsi sejarah dan adat istiadat rantau ini semasa perjalanan. Ada waktunya perhentian espresso di desa Pieve di Cadore, tempat kelahiran pelukis Renaissance Titian, untuk meneroka Cortina d’Ampezzo yang bergaya dan bahkan mengambil jalan kaki pendek di sepanjang laluan gunung.

4 Padua

Padua

Walaupun kota kecil Padua (Padova dalam bahasa Itali) paling terkenal di tempat suci dan tempat penguburan salah satu orang suci dunia, ia terkenal dengan pencinta seni yang luar biasa Scrovegni Chapel, diisi oleh lukisan-lukisan lukisan berwarna cemerlang yang dicat oleh Giotto dari 1303 hingga 1306. Giotto bukanlah satu-satunya artis utama yang bekerja di sini, dan karya-karya mereka mengisi gereja-gereja di bandar ini. Di dalam abad ke-13 Palazzo della Ragione adalah dewan zaman pertengahan terbesar di Eropah, dindingnya ditutupi oleh lebih banyak lukisan dinding. Walaupun tarikan seni dan agama di bandar ini mendapat perhatian paling besar dari pelancong, jangan terlepas pandang koleksi yang luar biasa di Muzium Sivik, termasuk mozek abad keempat dan penemuan pra-Romawi dari abad ke-8 SM. Anda boleh sampai ke Padua dengan kereta api atau pelayaran dari Venice sepanjang Brenta Canal, dengan berhenti di taman-taman Villa Pisani.

  • Baca Lagi:
  • 8 Tarikan Pelancong Teratas di Padua & Easy Day Trips

5 Florence

Florence

Renaissance yang mengilhamkan artis-artis Venesia seperti Titian dan keluarga Bellini ke beberapa ketinggian terbesar mereka bermula di Florence. Terima kasih kepada kereta api berkelajuan tinggi, anda boleh mendapatkan pensampelan warisan yang kaya dari pelukis Florentine, patung, dan arkitek dalam perjalanan sehari dari Venice. Tarikan yang paling menonjol di bandar – secara harfiah – adalah kubah yang menjulang tinggi di Katedral Santa Maria del Fiore yang indah. Anda boleh menghabiskan hari hanya menikmati semua khazanah seni di kompleks itu, termasuk Baptistery dengan relief gangsa Gilberti; menara loceng anggun oleh Giotto; dan sebuah muzium yang dipenuhi karya karya Michelangelo, Donatello, dan tuan-tuan lain.Ini tidak jauh dari stesen kereta api, tetapi cara yang baik untuk melihat tarikan-tarikan ini dan lain-lain adalah dengan Perjalanan Florence Hari Bebas dari Venice oleh Kereta Api Berkelajuan Tinggi yang tidak hanya termasuk tiket kereta api, tetapi akses ke hop-on hop – lawatan bas di Florence. Dengan ini, anda boleh menunggang dengan cepat antara tarikan utama dan perkara yang popular, termasuk Ponte Vecchio dan tiga muzium seni terkenal dunia – Galeri Uffizi, Accademia, dan Bargello.

  • Baca Lagi:
  • 15 Tarikan Pelancong Terunggul di Florence

6 Vicenza

Vicenza

Di antara Padua dan Verona, Vicenza sering dilupakan oleh para pelancong, tetapi patut dilihat oleh banyak bangunan oleh arkitek besar abad ke-16 Andrea Palladio. Kerja-Nya, yang telah memberi inspirasi kepada arkitek sejak itu, telah dinamakan dalam penamaan bandar a Tapak Warisan Dunia UNESCO. Tiga karya utamanya adalah di sini. Karya-Nya, Basilica Palladiana yang elegan, membentuk satu sisi piazza utama, dengan barisan dua koloni. Kerja terakhirnya, Teatro Olimpico adalah versi Renaissance teater Romawi kuno, dan dengan ilusi optik yang bijak, ia menipu mata anda untuk melihat tahap yang mendalam apabila ia benar-benar sangat cetek. Kerja Palladio yang paling terkenal di Amerika adalah vila La Rotunda, inspirasi untuk rumah Thomas Jefferson di Monticello. Villa Valmarana yang terletak berhampiran dihiasi dengan mewah di fresko oleh Giambattista Tiepolo dan anaknya.

  • Baca Lagi:
  • 10 Tarikan Pelancong yang Menarik di Vicenza

7 Villa Barbaro

Villa Barbaro Hans A Rosbach / foto diubahsuai

Tidak jauh dari Asolo, Villa Barbaro mungkin merupakan perkahwinan lukisan dan arsitektur paling sempurna di mana saja vila Itali. Andrea Palladio, yang memberikan namanya kepada gaya senibina yang baru yang merupakan titik rujukan bagi pembina walaupun hari ini, merancang beberapa taman negara dan istana musim panas pada abad ke-16. Untuk yang satu ini, bagaimanapun, dia bekerja dengan artis Veronese, dan pedalaman mewah yang mereka buat bersama mempamerkan genius masing-masing. Butiran seni bina yang sebenarnya adalah lukisan-lukisan trompe l’oeil, mencipta arca, lajur, lekapan, bahkan tingkap, di mana tidak ada dan menambah sentuhan suka bermain bersama dengan rasa cahaya dan kelapangan. Ini sering disebut sebagai kemuncak pencapaian seni di vila Veneto. Atas alasannya adalah Tempietto, satu-satunya gereja Palladio di luar Rom, dan sebuah muzium pengangkutan.

Alamat: Via Cornuda 7, Maser Treviso

Laman rasmi: http://www.villadimaser.it/en

8 Katedral Aquileia

Katedral Aquileia

St Mark difahamkan telah menyebarkan agama Kristian kepada Roman Aquileia, salah satu kota terbesar dan terkaya di Itali purba. Basiliknya telah disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO untuk peranan utamanya dalam penginjilan Eropah tengah, serta untuk mosaik yang mengagumkan keempat abad. Tarikan bintang basilica abad kesembilan berasal dari yang sebelumnya yang Attila the Hun dibakar pada tahun AD 425. Ditemui pada tahun 1909, lantai abad keempat adalah lantai mosaik Paleo-Kristian terbesar yang terkenal di Eropah Barat. Tetapi ini bukan hanya magnitud semata-mata yang akan menarik perhatian anda: reka bentuk burung dan haiwan sangat rumit dan terperinci bahawa anda dapat melihat ekspresi wajah-wajah orang dan haiwan yang digambarkan.

Seolah-olah ini tidak mencukupi untuk dikunjungi, di bawah tempat perlindungan adalah sembilan abad kesembilan yang dinding dan silingnya ditutupi dalam lukisan gaya Byzantine dari abad ke-12. Di belakang gereja adalah tanah perkuburan bergerak dari Perang Dunia I, di luar yang dijadikan pelabuhan Roman, yang sebahagiannya dibina semula Forum, dan juga Muzium Paleocristiano dengan ukiran, mosaik, kaca, dan artifak Rom lain.

Lokasi: Località Monastero, Aquileia

9 Friuli

Friuli

Rantau Friuli mengalir ke timur laut dari Venice melalui bukit-bukit yang indah di dalam bukit Dolomite Alps. Berang-berang di kawasan desa yang indah ini adalah bandar-bandar kecil dan kampung-kampung yang kelihatannya jauh dari pusat-pusat pelancongan yang sibuk, dan di mana anda dapat merasai kawasan pedesaan Itali dan cara hidup luar bandar. Jangan terlepas cantik Cividale del Friuli, tergantung di pinggir jurang tebing-tebing batu kapur yang diukir dan diperluas oleh Jambatan Devil yang melengkung. Di antara bangunan-bangunannya dari Zaman Pertengahan, anda akan mendapati abad ke-8 Kuil Longobard, sebuah jalan masuk menuju ke ruang penguburan Celtic dari abad ke-3 SM, dan sebuah altarpiece perak yang unggul di katedral. Jauh ke utara, bandar-bandar terletak di tengah-tengah gunung-gunung berkaki tinggi. Kawasan ini sesuai untuk santai memandu pelancongan apabila anda tayar jalan-jalan bandar yang sesak.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.