Panduan muzik-kekasih untuk New Orleans

35.jpg

New Orleans adalah sebuah bandar yang memainkan peranannya, dan apabila ia dirawat dengan mata anda (senibina!) Dan lidah (makanan!), Pada waktu yang tepat, ia perlu bermain ke telinga anda. Muzik boleh didengar di mana-mana, dari persembahan jalan ke kelab berasap ke dewan konsert gergasi.

Pada mulanya terdapat jazz

New Orleans adalah tempat kelahiran jazz, sebuah genre muzik yang dilanda kesalahpahaman. Pendek kata: Jazz New Orleans adalah muzik improvisasi yang berasal dari masyarakat Afrika Amerika yang menggunakan instrumen tembaga, ragtime (sendiri genre muzik tarian hitam abad ke 19), blues dan pengaruh Eropah seperti muzik yang digunakan dalam bahasa Perancis quadrille tarian.

Di mana untuk mendengarnya

Tempat jazz yang paling terkenal di New Orleans adalah Pemuliharaan Dewan. ‘The Hall,’ seperti yang diketahui, didedikasikan untuk sekolah lama, jazz gaya Dixieland New Orleans, dan juga penataan Perancis Quarter itu sendiri, dengan dinding mengupas dan bukit-bukit runtuh, mempunyai kualiti yang terpelihara. Tetapi jika anda mahu melihat beberapa jazz di sini, berhati-hatilah bahawa anda perlu mendapatkan sejajar kira-kira satu jam sebelum setiap set, dan walaupun kemudian, anda mungkin dibiarkan berdiri semasa pertunjukan yang sering berkapasiti. Adakah ia berbaloi? Ramai yang menyerupai pertunjukan di sini untuk menunaikan haji, dan tidak terlalu hiperbola untuk menuntut rasa semangat tertentu mengiringi pertunjukan pemeliharaan yang sangat baik.

Jika, bukannya menunggu dalam barisan, anda lebih suka duduk dan memesan beberapa makanan yang luar biasa, menuju ke Snug Harbour di Frenchmen St, salah satu jalur muzik live paling terkenal di bandar ini. Ini adalah persekitaran yang bergaya untuk pertunjukan bergaya, dengan garis penglihatan yang baik untuk pentas yang disokong oleh barisan biasa tindakan cemerlang, termasuk penampilan yang konsisten oleh Band Charmane Neville. Di seberang jalan adalah Cat Spotted, di mana atmosfera sedikit lebih keruh; tidak ada perkhidmatan duduk atau makan malam di sini, hanya menari di bar yang penuh dengan banyak peminat jazz yang berfikiran sama.

Walaupun ia lebih dikenali sebagai bar kejiranan yang mesra, bilik di Buffa’s (buffasbar.com) adalah salah satu tempat jazz terbaik di bandar. Bermula pada jam 10.30 pagi pada hari Ahad, pek makan tengah hari jazz di kawasan tempatan dan pelancong, tetapi tindakan utama rendah yang kerap memegangnya pada mana-mana petang adalah di mana tempat ini bersinar. Di mana Snug Harbour adalah pakaian koktel dan wain, Buffa adalah but kerja dan tembakan.

Bash band tembaga

Muzik tembaga berbeza dari jazz; ia kurang improvisasi dan jauh lebih tarian. Banyak band tembaga masih memainkan muzik tradisional yang diilhamkan oleh susunan kumpulan perarakan abad ke-19. Lain-lain, seperti gaya hidup semula jadi, gaya sekering dari jazz ‘trad’ untuk funk, R & B dan jazz moden. Pemain trombone yang mengetuk Trombone Shorty melompat di antara genre seperti katak, kadang-kadang memantul ke hip-hop, R & B, dan juga rock indie. Apabila anda memikirkan muzik New Orleans, anda mungkin memikirkan band tembaga; melihat pameran tembaga hidup adalah batu permata untuk perjalanan New Orleans.

Di mana untuk mendengarnya

Banyak kumpulan tembaga tempatan mempunyai bar ‘rumah’ di mana mereka bermain persembahan biasa apabila mereka tidak melakukan lawatan. Kelahiran semula terkenal meruntuhkannya di Maple Leaf pada hari Selasa; amaran yang saksama, pameran itu boleh dibungkus dengan pelajar Tulane dan Loyola semasa tahun persekolahan. The Rebels Soul adalah band tembaga lain yang sering mencampur hip-hop ke dalam set mereka; persembahan biasa mereka berada di Les Bon Temps Roulé yang sangat baik pada hari Khamis.

Band Treme Brass, sebaliknya, adalah pakaian sekolah yang lebih tua yang memainkan klasik kuningan yang sebahagian besarnya diambil dari awal abad ke-20. Pertunjukan biasa mereka adalah di Club Soul (wwoz.org), bertengger di pinggir Treme.

Dengan semua itu, jika anda ingin mengalami muzik tembaga seperti yang hendak didengar, pergi ke Barisan Kedua. Parade komuniti ini diletakkan di kawasan kejiranan Afrika Amerika setiap hari Ahad tahun ini, sekatan pada bulan Jun hingga September (ketika ia menjadi terlalu panas). Talian Kedua adalah cara yang paling dekat untuk anda mengakses ‘backstreet’ – rakyat folklore Afro-Caribbean yang meresap budaya Amerika Afrika di New Orleans. Parade-parade ini semuanya mempunyai pita-pita tembaga dan tarian kedua yang kuat. Untuk jadual dan helaian Laluan Kedua, lawati bahagian Takin ‘It To The Streets (wwoz.org) di stesen radio WWOZ.

Rock dan melantun

New Orleans bukan hanya tembaga dan tanduk. Bandar ini mempunyai tradisi lama dari logam dan punk, yang kedua-duanya mendapat bermain baik di Siberia (siberianola.com). Untuk bersikap adil, tempat kecil eklektik ini memainkan genre segala macam, dari blues ke funk, kualiti ia berkongsi dengan dewan konsert yang sama di St Claude Avenue, yang sekarang duduk di pinggir New Orleans gentrification di kawasan Faubourg Marigny. Berdekatan, AllWays Lounge (theallwayslounge.net) sentiasa mempunyai barisan yang unik yang menjemput dari batu eksperimen ke negara ke pesta tari R & B.

Salah satu jenis muzik yang mungkin anda dengar di St Claude Avenue adalah melantun, kini bunyi muzik African African American di New Orleans. Ia adalah genre berkelajuan tinggi yang berbeza dengan bandar yang melibatkan rentetan mesin drum, panggilan dan tindak balas, lirik seksual dan tarian yang sangat meriah (twerking dicipta di New Orleans, dan banyak penduduk tempatan sangat kecewa dengan cubaan Miley Cyrus – tidak terkejut, tetapi keluar dari kekecewaan pada pelaksanaan kayunya).

Muzik Bounce mendapat perhatian nasional melalui artis-artis seperti Big Freedia dan Katey Red dan fenomena budaya yang berkuasa; Selain Siberia, muzik dimainkan di kelab di seluruh bandar, termasuk Republik.

Masuk ke alur New Orleans dengan senarai main N’Orleans Spotify kami.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: