30.jpg

Untuk memasuki adegan makanan kontemporari Hawaii, tidak ada tempat yang lebih baik untuk bermula daripada di pulau O’ahu, rumah kepada chef bintang, pasar petani yang berlimpah, pemanduan tepi jalan dan dapur yang dikendalikan oleh keluarga memasak plat bercampur pelbagai etnik. Mengambil tur percutian O’ahu dengan litar permata masakan ini.

Makan seperti tempatan di Honolulu

Ibukota Hawaii adalah di mana tukang masak tempatan melanda masa besar. Tiada siapa yang lebih dikenali untuk hidangan masakan dari pulau ke meja dari Alan Wong, yang restoran Honolulu yang terkenal dengan tuan rumah makan petani bulanan. Menu klasik seperti tulang rusuk yang dimasak dua kali dan kekacang halia onaga (snapper ruby) menanamkan teknik dan bahan-bahan Asia dengan rasa yang dibawa oleh Polynesian pertama ke pulau itu.

Selepas beberapa jam, anda mungkin akan mengintip koki yang bertanding di Side Street Inn, sebuah dapur sukan bar di pusat membeli-belah Ala Moana Centre. Bawa semua rakan-rakan anda bersama-sama untuk menggali ke dalam daging babi goreng yang terkenal, atau dapatkan jari melekit dari tulang rusuk BBQ dengan tulang belakang atau pulau Cina liliko’i (buah semangat).

Pada siang hari, dapatkan lebih jauh ke dalam masakan masakan asli O’ahu di Helena’s Hawaiian Foods, sebuah kedai sederhana di barat pusat bandar yang sentiasa penuh sesak. Muat naik kalua daging lembu (masak) lomilomi ikan salmon (ikan mentah dadu dicampur dengan tomato dan bawang) pipikaula (daging lembu jerky), ‘nasi dua’ nasi putih lasak dan masam masam poi (diperbuat daripada tumbuhan taro) untuk luau kecil anda sendiri.

Untuk lebih banyak dapur lubang di dinding yang memberi makanan kepada pendatang dari seluruh Asia, pergi berjalan-jalan di Chinatown, di mana jalan-jalan bersejarah dipenuhi dengan kedai-kedai mi, rumah-rumah dim-sum dan gerai-gerai keluar, semua mengukus panas dan penuh dengan keaslian .

‘Ono mengisar’ di luar Pantai Waikiki

Jauh daripada hotel bertingkat tinggi, Kapalulu Ave Waikiki di mana anda akan menemui gaya tempatan ono grinds (‘Makan yang baik’). Makan perut anda selepas melayari Rainbow Drive-In, yang Barack Obama digunakan untuk melawat sebagai seorang budak lelaki. Menumbuk makan tengah hari bercampur dan loco moco, gunung beras yang dipenuhi patty hamburger, telur dan kuah coklat yang baik, semuanya berharga bajet di kantong kegemaran tempatan ini.

Berjalan di jalan ke Waiola Ice Shave, kedai-kedai gula-gula kejiranan yang membuat konkrit salji gaya Hawaii yang hebat disuling dalam pelangi sirap rasa, dengan kacang azuki atau haupia (krim kelapa) untuk meletakkannya di atas. Hanya jauh ke utara, Leonard’s Bakery telah menjadi panas malasadas (Donat Portugis), digulung dalam gula dan disumbat dengan krim kustard atau jelly yang berperisa tropika, sejak tahun 1952.

Pada hari Sabtu pagi dan petang Selasa, pasar petani terbaik O’ahu mengambil alih tempat letak kereta Kolej Komuniti Kapi’olani. Pengeluar makanan artisanal, petani organik dan koki restoran berkumpul dari Diamond Head State Park, yang berguna untuk mendaki semua yang anda makan selepas itu!

Gobbling ke Windward Coast

Nikmatilah pemandangan indah dan perayaan tempatan di Windward Coast, perjalanan sehari yang mudah dari Honolulu. Cerahlah pagi anda di Lanikai Juice, yang menggabungkan smoothie buah-buahan organik seperti ‘Da Kine’ dengan nanas Maui, atau memuatkan mangkuk buah-buahan yang dihiasi dengan madu tempatan. Kemudian pergi ke utara di sepanjang lebuh raya pesisir ke He’eia Kea Pier di Kane’ohe, di mana anda boleh menangkap ikan secara tempatan. Simpan selera makan anda untuk Kilang Waiahole Poi, di mana anda dapat merasai poin rusa Hawai Asli, ditumbuk segar dari akar taro.

Seterusnya, hentikan segera untuk mencuba kacang macadamia yang ditanam di Tropical Farms berhampiran Kualoa Ranch. La’ie lalu, Kahuku adalah di mana fenomena trak udang pulau O’ahu mendapat permulaan di sebelah ladang akuakultur. Hari ini, permintaan pelancong melebihi pengeluaran, jadi kebanyakan udang sebenarnya diimport; tetapi tidak di Romy, di mana anda boleh memakan udang mentega bawang putih anda dalam pemandangan kolam udang. Dengan masa yang terluang, beri lawatan hujung minggu di Kahuku Farms, yang cafe tepi jalan yang sederhana menyediakan smoothie pepaya, salad veggie segar yang dipetik, dan ais krim epal-pisang buatan sendiri. Terdapat juga pelancongan ladang di tapak untuk keluarga untuk dinikmati.

Merumput di sekitar Pantai Utara dan belakang

Pada waktu pagi, sebelum memukul gelombang musim sejuk epik di Sunset Beach, para peselancar mengembara di Ted’s Bakery, di mana satu hidangan tengah hari dengan mudah boleh memberi makan kepada dua orang penduduk tempatan dan menikmati sekeping kepingan coklat macadamia atau haupia (kelapa krim). Hale’iwa, ibukota pelayaran North Shore, adalah mesti berhenti untuk mencukur ais dari Matsumoto, pokok rusa manis yang bernilai garis panjang. Dan di bandar ladang luar bandar Waialua, tidak jauh dari ladang-ladang kopi O’ahu, pasaran petani Sabtu adalah merawat tempatan.

Kembali ke arah Honolulu, tarik ke Perladangan Dole di Wahiawa untuk melihat pemandangan tanaman nanas tropika. Balutkan pengembaraan pulau anda di Poke Stop di Mililani atau Waipahu, berhampiran Pearl Harbor. Ambil pilihan setengah lusin anda poke (ikan mentah mentah yang dibalut dengan bumbu) seperti ‘ahi tuna bercampur dengan bawang manis atau limu (rumpai laut). Sandwic sandwich Tempura, memasak ikan panggang dan mangkuk sushi yang dibakar semula juga merupakan antara chef Elmer yang lazat.

Perayaan makanan tahunan utama di O’ahu

Untuk lebih menyeronokkan makanan, waktu lawatan anda bertepatan dengan salah satu festival makanan O’ahu:

Festival Makanan & Wain Hawai’i – Perhimpunan chef, petani dan pengeluar pulau Honolulu pada bulan September.

Waikiki Spam Jam – Pesta jalan yang hebat untuk meraikan produk daging kalengan kegemaran Hawaii pada akhir April.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada bulan Ogos 2012. Ia telah dikemas kini pada bulan Ogos 2017 oleh Andy Beth Miller.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.