Artis Philippines- Iza Calzado

04.jpg

- Advertisement -

Maria Izadora Ussher Calzado-Wintle (lahir 12 Ogos 1982) adalah seorang pelakon Filipina, tuan rumah, penari televisyen, dan model yang pernah bekerja sebagai salah seorang artis kontraktor GMA Network. Selepas sepuluh tahun, Calzado menandatangani kontrak eksklusif dengan ABS-CBN. Calzado juga menandatangani kontrak eksklusif dengan Star Cinema. Menjelang 2014, beliau juga menjadi salah satu duta selebriti utama Booky, aplikasi makanan tempatan dan blog yang mana suaminya, Ben Wintle, adalah Ketua Pegawai Eksekutif. Pada Mac 2017 lalu, beliau memenangi Anugerah Pearl Yakushi untuk Prestasi Terbaik di Festival Filem Osaka untuk penampilannya dalam filem Bliss.

Pemangku kerjaya

Sebelum memasuki perniagaan pertunjukan, dia bekerja sebagai tukang sulap untuk telenovela Venezuela, Mis 3 Hermanas (yang dikenali di Filipina sebagai “All My Love”).

Calzado bermula sebagai bintang remaja di acara itu, Click, yang membawa kepada peranan selanjutnya. Dia mengambil bahagian dalam drama Kung Mawawala Ka sebagai penjahat sabun, Phoebe Valiente dan membintangi opera sabun pertamanya, Te Amo, Be Sino Ka Man dan dipasangkan dengan pelakon Argentina, Segundo Cernadas.

Pada tahun 2005, dia memainkan peranan Amihan, Ratu dewi di Encantadia. Dia terus memainkan peranan Amihan dalam prequelnya, Etheria: Ang Ikalimang Kaharian dari Encantadia dan sekuelnya, Encantadia: Paging Cinta sampai Akhir

Pada tahun 2006, dia membintangi Moments of Love, di mana dia memainkan peranan Divina Buenacer dan membintangi bersama Dingdong Dantes dan Karylle.

Pada tahun 2007, dia membintangi Batanes: Sa Dulo Ng Walang Hanggan Filem Media Ignite, di sini, dia bekerja dengan pelakon Taiwan Ken Zhu dari F4 dan pengarah, Adolf Alix. Dia juga membintangi Impostora.

Pada 18 Januari 2008, Iza Calzado memenangi Anugerah Model Star dari Festival Asia Model Model Korea.

Calzado menegaskan peranannya dalam The Echo, pembuatan semula bahasa Inggeris pengarah filem Yam Laranas ‘sigaw Sigaw. Calzado membintangi One True Love yang dikeluarkan pada 19 November 2008.

Pada tahun 2009, dia membintangi All About Eve. Pada tahun yang sama, beliau menjadi tuan rumah Binibining Filipina 2009 Pageant dan merupakan sebahagian daripada Filem MMFF Ang Panday sebagai Maria Makiling.

Pada 28 Februari 2010, dia mula muncul di Cravings Sihat di Q dengan Jeremy Favia. Dia juga muncul di Parti Filipina. Selain itu, pada tahun 2010, Calzado membuat penampilan pertamanya dalam bikini dua keping untuk siri TVnya, Beauty Queen, dengan TJ Trinidad sebagai lelaki terkemukanya. Dia juga membuat penampilan di Pilyang Kerubin, juga dengan TJ Trinidad. Pada bulan Ogos 2010, dia juga muncul sebagai tuan rumah bersama Lucy Torres di The Sweet Life di rangkaian yang sama.

Pada 14 Februari 2011, beliau dilancarkan sebagai tuan rumah yang baru pada pertunjukan pelbagai acara Eat Bulaga. Calzado mengambil alih peranan Regine Velasquez-Alcasid dalam I Heart You, Pare !, menjadikannya pertunjukan komedi pertamanya. Dia juga mula menjadi tuan rumah Showbiz Exclusives di GMA News TV. Penampilan terakhirnya sebagai artis kontrak GMA adalah dalam sitkom, Andres de Saya.

Pada 24 Januari 2012, Iza menandatangani kontrak eksklusif selama tiga tahun dengan ABS-CBN. Dia juga akan membuat penampilan di Maalaala Mo Kaya untuk meraikan tahun ke-10 dalam perniagaan persembahan. Hari ini, dia juga boleh dilihat pada persembahan pelbagai minggu, ASAP.

Sebagai artis kontrak ABS-CBN, dia membintangi siri drama pertamanya Kahit Puso’y Masugatan, di mana dia membintangi bersama Andi Eigenmann, Jake Cuenca dan Gabby Concepcion.

Pada tahun 2014, kisah zaman kanak-kanaknya dengan perjuangan beratnya sebagai remaja diberitahu dalam Maalaala Mo Kaya di mana dia digambarkan oleh Empress Shuck yang kemudiannya menjadi tuan rumah musim kedua The Loser Terbesar: Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edisi Edi. Dia menggambarkan Patty dalam filem hit blockbuster, Starting Again Again bersama Piolo Pascual dan Toni Gonzaga. Dia juga membintangi drama keluarga Hawak Kamay dengan Piolo Pascual, Zaijian Jaranilla, Xyriel Manabat, Yesha Camille dan Andrea Brillantes.

Pada tahun 2015 dia menjadi tetamu di acara The Probinsyano FPJ sebagai Kolonel Olivia Buenaventura dan dia menggambarkan Atty. Stella Garcia dalam Etika untuk Mistresses dengan Kim Chiu, Cheena Crab, Claudine Barretto, dan Kris Aquino.

Pada 30 April, 2015, Calzado membuat kemunculan teaternya untuk Sabel: Love and Passion, sebagai Sabel.

Dia kini memainkan peranan antagonist utama dalam siri televisyen Primetime A Love to Last, bersama Bea Alonzo dan Ian Veneracion.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: