31
Apabila ia datang kepada tequila, kebanyakan orang sudah tahu tentang menjilat, mengisap dan menghisap. Tetapi apa masalahnya dengan saudara saudar berasaskan tequila, mezcal? Dan kenapa kaum muda Mexico menyembah minuman keras dari tuhan Aztec, pulque? Ketiga minuman ini dibuat dari tumbuhan agave, tetapi masing-masing mempunyai keperibadiannya sendiri. Di sini kita melihat lebih dekat.

Mezcal

Rasa perasa yang sedap dan kenaikan meteorik untuk kemasyhuran

Dari permulaan yang rendah di bandar-bandar Oaxaca yang tidak mewah, mezcal kini sedang menikmati momennya. Sebaik sahaja minuman buruh, ia kini ditemui dalam cahaya terang, bergaya mezcalerías di mana mereka menawarkan menu berperisa dan serantau mezcals dengan kekecohan biasanya disediakan untuk wain. Mezcal rasanya berasap, dibumbui dan sedikit lebih hijau daripada tequila, dengan para peminatnya memujinya sebagai tipple tulen yang berjalan dengan lancar dan tidak pernah mengkhianati anda dengan mabuk pada keesokan harinya.

Membuat mezcal

Tidak seperti tequila dan pulquemezcal dimasak dengan tangan. Kilang agave ditumpuk ke embers lubang api di tanah yang kemudian dimuatkan dengan batu gunung berapi untuk memegang haba dan disegel dengan bumi dan lebih banyak kayu balak untuk memasak secara perlahan selama beberapa hari. Ia berada di dalam ketuhar tanah ini bahawa mezcal mendapat rasa berasap, mengambil rasa istimewa tanah dan kayu.

Minum mezcal

Mezcal adalah minuman keras terbaik a besitos (menghirup ‘ciuman kecil’). Dengan cara ini, anda boleh membezakan perisa yang unik seperti Tobalá, jenis agave kecil yang hanya ditanam di ketinggian tinggi yang menghasilkan buah yang dibintangi mezcal. Penyedutan bibir yang dibumbui dengan walnut, vanila atau kopi adalah pengenalan yang baik jika anda mendapati secara teratur mezcal terlalu kuat.

Mezcal sering dihidangkan dengan hidangan percuma chicharrones (versi vegetarian daging babi) atau kepingan oren yang ditaburi sal roja de gusano (garam yang dibuat dengan cacing maguey kering, walaupun ia citarasa terutamanya cili ringan). Atau cuba dengan tradisional botanas (makanan ringan) seperti renyah chapulines (belalang).

Botol bir mini juga ada di dalam menu mezcalarías, mabuk oleh mereka yang tahu sebagai cara terbaik untuk menghentikan api mezcal daripada membakar kerongkong.

Cuba ia

Proses pembuatan mezcal adalah lebih lama dan kurang perindustrian daripada pengeluaran tequila, yang bermaksud banyaknya dibuat oleh penyulingan artisanal, terutamanya di Oaxaca, yang menghasilkan kelompok kecil, kebanyakannya dijual di Mexico sendiri. Semasa di Oaxaca, anda mungkin melihat mezcal dijual dari belakang trak pikap di sepanjang jalan berdebu. Ini mezcal boleh dipukul dan terlepas dan sama ada penyulingan yang dikendalikan oleh keluarga yang besar atau sesuatu yang keras dan dicampurkan.

La Casa del Mezcal, Bandar Oaxaca

La Botica, Bandar Raya Mexico

La Fundación Mezcalería, Mérida

Muzium Mezcal dan Tequila, Bandar Raya Mexico www.mutemgaribaldi.mx

Tequila

Pemula Fiesta ubat

Pengeksport cecair Mexico yang paling terkenal mungkin tidak begitu kerap dengan saudara-saudara yang kini bergaya, tetapi itu tidak bermakna tidak ada kebudayaan di sekelilingnya yang bernilai pemahaman dan pelbagai gaya yang sepatutnya diperlukan.

Membuat tequila

Minuman Mexico yang terkenal sebenarnya adalah sejenis mezcal tetapi anda hanya boleh melekat pada label ‘tequila’ jika agave azul (biru agave) digunakan, tumbuhan hanya dihasilkan di negeri Jalisco dan mengelilingi. Seperti mezcal, anda memerlukan kilang agave yang matang selama sekurang-kurangnya tujuh tahun.

Jenis tequila

Tidak berwarna joven (muda) tequila adalah keras dan hampir keperluan bahawa baji kapur dihisap. A reposado (beristirahat) berusia dalam barel yang menanam tequila dengan rasa dari kayu. Ini juga termasuk tong yang telah digunakan untuk menyimpan wiski atau wain untuk menghasilkan rasa baru. Ia adalah ketika tequila berumur sehingga ia datang sendiri terhadap adiknya yang lebih tua mezcal, yang secara tradisinya tidak pernah berumur. A reposado sudah berusia di bawah setahun dan hanya beberapa bulan, sementara satu añejo (vintaj) berusia sekurang-kurangnya setahun dalam barisan yang lebih kecil untuk menumpukan rasa dan warna ke kuning ambar yang indah. Tequila yang licin ini mempunyai rasa bertekstur dan sangat sippable.

Minum tequila

Tembakan atau caballito daripada tequila sentiasa dibuat untuk dikawal. Kacamata kacamata tinggi yang digunakan sekarang menunjukkan asal-usul mereka cuernitos, secara harfiah berongga keluar ‘tanduk kecil’ haiwan. Tanduk-tanduk ini tidak berdiri, jadi tequila terpaksa berparas. Menghisap-menyedut bukan untuk peminum tequila yang serius, walaupun ini adalah tradisi Mexico. Ia berasal dari wabak selesema pada tahun 1930-an di Mexico apabila doktor yang ditetapkan tequila dengan cara ini sebagai ubat.

Cuba ia

Tequila lebih besar dihasilkan daripada mezcal, dengan kilang mengeluarkan 60,000 liter sebulan berbanding a mezcal 5000 liter ladang. Tequila boleh didapati di seluruh negara, dari tempatan cantinake restoran kelas atas.

Hostería La Bota, Bandar Raya Mexico

La Europea, Cancún

Muzium Mezcal dan Tequila, Bandar Raya Mexico www.mutemgaribaldi.mx

Viceroy Tabaquería, Guadalajara

Pulque

Minuman Aztec yang difermentasi, berbusa, berumur 1000 tahun kepada tuhan-tuhan (dan orang-orang)

Lama sebelum ada bau mezcal, tequila atau Sepanyol, terdapat minuman lain di Mexico hari ini yang diperbuat daripada tumbuhan agave – pulque. Bagi orang Aztec, ini adalah minuman suci yang hanya boleh dimakan oleh para imam, warga emas, dan mereka yang akan dikorbankan (yang mungkin boleh dilakukan dengan mabuk). Orang sakit juga diberikan versi pulque dengan herba sebagai ubat. Populariti minuman itu naik dan turun berabad-abad tetapi hari ini pulque sedang meningkat lagi, mendapat kredit sejuk dengan orang muda Mexico kerana benar-benar pra-Hispanik dan tidak bersahaja pulquerías (pub kotor) di mana ia dihidangkan.

Minum pulque

Konsistensi pulque boleh benar-benar membahagikan orang. Dikenakan dari sap agave, ia adalah tebal, sedikit berbuih dan berbuih. Rasa adalah ke arah masam dan sering berperisa seperti smoothies dengan oat, asam jawa atau buah. Ia adalah protein dan vitamin diisi, jika itu membantu anda mendapatkannya. Ia dihidangkan dalam cermin tinggi atau cawan busa dan anda tidak akan mendapati ia dibuat secara komersial. Tidak seperti roh, pulque boleh pergi jadi tidak boleh disimpan.

Ini menjadikan pulquerías salah satu daripada beberapa tempat yang boleh anda dapatkan bibir di atasnya. Pertubuhan minuman bawah tanah ini mempunyai habuk papan di atas lantai untuk menangkap percikan api pada siang hari pulque peminum. Dan pada zaman moden Mexico City mereka dipenuhi dengan orang muda dengan coretan bohemian atau kaunter budaya, minum dari cawan plastik. Pulquerías secara tradisinya mempunyai mural (medan agave, kanak-kanak desa yang bermain hopscotch), yang muralis Mexico yang hebat, Diego Rivera, Siqueiros dan Orozco disebut sebagai pengaruh penting dan budaya. Ini adalah titik mural, untuk mencerminkan kehidupan sebenar dan boleh diakses oleh orang sebenar, dan a pulquería adalah tempat yang sempurna untuk melihat orang asli Mexico dengan pulque-lutut buah-buahan.

Hidangan sisi tradisional adalah mudah – kacang hitam dengan nopal (kaktus), sup udang, lentil dengan bacon – tetapi pengambilan moden lebih cenderung menjadi sayap cabai ayam bersahaja. Ia juga digunakan untuk membuat salsa borracha (sos mabuk) apabila digabungkan dengan oren, tomato dan pasila cili di negeri Monterrey.

Cuba ia

La Hija de los Apaches, Bandar Raya Mexico

Los Insurgentes, Mexico City

Las Duelistas, Mexico City

¡Salud!

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.