34

Pada masa yang akan datang anda tergoda untuk mengadu tentang bahagian belakang belakang selepas satu jam di pelana, ganti pemikiran untuk Jeremy Scott. The New Zealander yang diilhamkan, yang dilahirkan dengan lubang di hatinya, menunggang 52,000km melalui 29 negara pada perjalanan terakhirnya. Scott mengumpul beribu-ribu untuk Yayasan Jantung Inggeris, Australia dan New Zealand dalam perjalanan – dan kini dia memainkan satu lagi epik di Amerika.

Kami mengejar dia antara petualangan untuk bercakap tentang kegembiraan Jepun, menjaga mata di panitia anda di Uzbekistan, dan kesepian pelumba jarak jauh.

Di manakah perjalanan terakhir anda?

Perjalanan dua dan setengah tahun dari London ke New Zealand.

Di manakah perjalanan seterusnya?

Tidak ada yang dirancang, tetapi saya melakukan lebih banyak penyelidikan ke dalam perjalanan pan-Amerika dari Alaska ke Ushuaia. Sekiranya saya terpaksa beralih kepada yang lain, itu akan berlaku.

Apakah memori berkaitan perjalanan yang pertama?

Saya berumur lapan tahun ketika saya pertama kali pergi ke luar negara. Bapa saya mendapat pekerjaan di lombong-lombong di Australia, jadi kami tinggal di sana sekitar enam bulan di sebuah bandar kecil yang bernama Dysart dekat Mackay, Queensland. Ia adalah jenis tempat di mana anda perlu mengangkat kerusi tandas untuk memeriksa ular. Jika anda bermain kriket dan bola masuk ke rumput panjang, ia tinggal di sana.

Kerusi ais atau tingkap?

Aisle. Sekiranya jarak pendek, saya akan pergi ke tingkap. Tetapi jika jarak jauh saya suka dapat bangun dan pergi berjalan-jalan.

Jika basikal adalah bentuk pengangkutan kegemaran anda, apakah kegemaran kedua anda?

Berjalan kaki. Jika saya boleh mengelakkan menggunakan kereta, saya akan melakukannya. Saya suka dapat mendapatkan dari A ke B di bawah stim saya sendiri.

Adakah anda mempunyai apa-apa tabiat perjalanan atau ritual?

Saya cukup santai tentang perjalanan saya. Tetapi untuk perjalanan yang lebih besar, saya meletakkan semua gear saya, menguji barangan seperti peralatan memasak, tayar, brek, dan sebagainya, dan kemudian pergi ke segala-galanya yang saya mungkin perlu memastikan semuanya baik. Lebih mudah menyusunnya semasa anda berada di rumah. Saya memakai daya tarikan yang baik juga – kalung pancing ikan jed, yang bermaksud ‘perjalanan yang makmur di luar negara dan pulangan selamat’ ke Maoris.

Kebanyakan negara mesra basikal?

Seperti yang anda harapkan, Belanda sangat baik. Penunggang basikal telah mendapat laluan di persimpangan dan terdapat banyak laluan kitaran luar biasa. Tetapi kerana ia sangat padat penduduknya sukar untuk mencari tempat untuk berkhemah. Jepun mungkin menjadi tumpuan saya untuk kemurnian pengalaman. Ia mempunyai pemandangan yang menakjubkan, jalan yang hebat dan perkhemahan yang menghairankan. Anda boleh bergerak di sebelah tasik yang indah di mana terdapat onsen semulajadi (mata air panas) pada satu hujung. Pulau Selatan New Zealand juga merupakan tempat yang menakjubkan untuk kitaran.

Berbasikal yang paling mencabar?

Beberapa bandar perlombongan arang batu di China di mana ada pencemaran yang mengalir dari kilang-kilang ini dan trak lama kotor yang mengepam diesel. Apabila anda naik bukit, mereka tidak akan lebih cepat daripada anda dan mereka hanya mengepam asap ke wajah anda. Selepas setengah hari, anda boleh mengikis pistol dari kulit anda. Itu bukanlah keseronokan yang hebat.

Petua akhir untuk seseorang yang merenungi perjalanan jenis ini?

Pengembara yang dapat anda dapatkan terlebih dahulu, semakin anda akan menikmatinya pada awalnya. Buat beberapa pek dummy dan pergi untuk perjalanan percubaan untuk membiasakan diri dengan berat badan. Juga, amalkan pembungkusan gear anda – di jalan raya, anda sentiasa menyempurnakan apa yang berlaku di mana dalam pannier. Pada akhir hari, anda akan belajar pelajaran di sepanjang jalan dan mereka yang paling berharga dari semua. Juga, jangan takut mengubah rancangan; jika anda bertemu dengan seseorang yang menarik, mempunyai minda untuk menghabiskan masa dengan mereka.

Bagaimana anda menghadapi kesepian?

Kesepian hanya menjadi masalah bagi saya dalam beberapa minggu pertama ketika saya merasa dibanjiri oleh skala cabaran. Tetapi kesepian memaksa anda keluar dari zon selesa anda kerana anda harus terbuka untuk bertemu dengan orang lain. Walaupun di tempat-tempat seperti China, saya hanya akan menjerit halo kepada orang yang tidak dikenali. Dan ini membawa banyak pengembaraan.

Kemalangan yang paling teruk?

Terdapat banyak. Satu yang muncul di fikiran: Saya menunggang melalui tengah-tengah tempat di Uzbekistan apabila gembala ini muncul di tepi jalan, menggosok perutnya seolah-olah dia lapar. Jadi saya berhenti untuk membantunya, meraih panik untuk makanan, dan sebelum saya tahu ia mempunyai tangannya pada kamera saya dan kami bergelut untuknya. Ia hanya nyata. Dia tidak mempunyai kenderaan percutian – mungkin dia merancang untuk melompat pada kambing dan hightail itu jalan.

Apa cenderamata perjalanan terbaik anda?

Sebuah topi besbol kiwi yang kotor yang saya pakai untuk perjalanan seluruh dunia. Saya melemparkannya pada akhir perjalanan kerana Yayasan Jantung Baru New Zealand memberikan saya yang baru, tetapi makcik saya menyelamatkannya tanpa pengetahuan saya. Dia telah membinanya secara rahsia dan memberi saya topi sebagai hadiah Krismas berikut. Sikap itu benar-benar menyentuh hatiku.

Apa perjalanan terbesar anda gagal?

Mengejar gadis-gadis di seluruh dunia. Saya pernah berjumpa dengan seorang gadis di London dan mempunyai hots untuknya. Dia menjemput saya ke Sepanyol untuk bepergian dengan dua sahabat wanita yang saya tidak pernah jumpa.Tetapi mereka adalah mimpi ngeri – kami mengembara dengan cara yang berbeza dan episod itu hanyalah bencana.

Cepat, asteroid akan melanda bumi dalam satu minggu! Mana impian perjalanan yang anda akan tergesa-gesa untuk memenuhi?

Saya akan pergi ke India. Hantar saya ke kegilaan selama seminggu kekacauan mutlak. Itulah cara yang baik untuk pergi.

Nasihat apa yang akan anda berikan kepada pelancong pertama kali?

Jangan takut memberikannya. Sekiranya anda mempunyai mimpi, dapatkan ketakutan, berhenti membuat alasan, tetapkan tarikh dan buatnya berlaku.

Ketahui lebih lanjut mengenai perjalanan epik Scott dalam buku barunya, Jalan Lama dari Jantung Patah (giftshop.bhf.org.uk/the-long-road-from-a-broken-heart.html), ikuti @ jeremyscott007 atau lawati jeremyscott.com.au.

Lebih banyak ‘Bertemu wawancara pelancong’

  • Temui seorang pelancong: Tristan Gooley, navigator semula jadi
  • Temui seorang pelawat: Hazen Audel, survival expert
  • Temui seorang pelawat: Mireya Mayor, ahli primatologi dan penjelajah dunia
Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.