38
Bandar yang tidak pernah tidur mendapat banyak yang teruk. Pada tahun 2014 Muzium Memorial 9/11 melancarkan koleksi artifak 10,000 kuatnya, bahagian terakhir Talian Tinggi telah siap dan pelawat ke Coney Island dapat gelung-gelung untuk kali pertama sejak tahun 1910.

Terdapat banyak perkara menarik yang berlaku walaupun ikan paus kembali.

Pada musim bunga 2015 bangunan tertinggi di hemisfera barat akan membuka dek pemerhatiannya di Lower Manhattan. Tiada siapa yang memerlukan alasan untuk menempah perjalanan ke New York City tahun ini, tetapi di sini adalah 10.

Pembukaan besar: Balai Cerap Satu Dunia

Acara terbesar (atau sekurang-kurangnya tertinggi) untuk pelancong ke NYC pada tahun 2015 akan menjadi pembukaan dek tontonan di bahagian atas One World Trade Center, dijadualkan untuk musim bunga. Observatorium ini akan merangkumi lantai 100 hingga 102 pencakar langit 1776ft – kini tertinggi di hemisfera barat – memberikan pandangan yang jarang dilihat di Manhattan dan seterusnya. Ia bukan secara kebetulan bahawa kawasan tontonan berada pada tahap yang sama seperti yang dimusnahkan oleh Menara Berkembar, tetapi pengalaman itu menjanjikan agak berbeza. Dengan penggunaan teknologi mendalam, paparan visual 3D dan daya tarikan menegak berteknologi tinggi yang lain, One World Observatory bertujuan untuk menjadi lebih daripada pandangan yang mudah. Di kawasan pelobi, para pelawat akan mengetahui sejarah pembinaan bangunan itu sebelum dibina sehingga 102 tingkat di beberapa lif terpasang di dunia. Di sini, platform lebar 14 kaki yang dikenali sebagai Portal Sky akan menunjukkan pandangan definisi tinggi di jalanan di bawah. Selain itu, tarikan utama adalah ruang 120,000 kaki persegi yang luas untuk restoran, kedai dan panorama lantai ke langit-langit di kaki langit New York. Tempahan tiket dibuka tidak lama lagi. (oneworldobservatory.com).

Line Tinggi selesai, dan lebih baik dari sebelumnya

Pada bulan September tahun lepas, bahagian ketiga dan terakhir Laluan Tinggi telah dibuka, mencatatkan berjalan kaki berdaun 1.45 batu dari Daerah Meatpacking hingga ke Midtown. Bahagian baru adalah pameran: melelong ke barat dari 30th Jalan dalam bentuk U, ia adalah satu-satunya bahagian untuk sampai ke Sungai Hudson. Dengan sungai di satu sisi, dan West Side Rail Yards dan skyline bandar di sisi lain, ia sangat indah kerana matahari terbenam.

Terdapat paus bungkuk

Adakah anda tahu anda boleh pergi menonton ikan paus dari New York? Pada tahun 2014 terdapat lebih banyak penampakan ikan paus bungkuk di perairan New York City berbanding dalam beberapa tahun – 87 sebenarnya, berbanding hanya 15 pada tahun 2012. Pakar tidak pasti mengapa mereka kembali, sama ada air bersih atau perubahan sederhana dalam tingkah laku , tetapi melihat salah satu peluru mamalia laut terbesar di dunia dalam pandangan gedung pencakar langit Manhattan adalah pengalaman luar biasa. Lawatan menonton ikan paus dijalankan oleh American Princes Cruises (americanprincesscruises.com) dan New York Beach Ferry (newyorkbeachferry.com).

Ingat 11 September

Pembukaan muzium yang paling dinanti-nantikan tahun 2014 berlaku di bawah tanah. Muzium Memorial Kebangsaan 11 September terletak di bawah permukaan di laman World Trade Centre dan dokumen hari serangan melalui koleksi artifak yang besar. Item seperti ‘tangga selamat’ yang digunakan oleh pekerja untuk melarikan diri dari kawasan tersebut, dan teksi terbakar dari sebuah trak kebakaran Jabatan Kebakaran NYC menampakkan saksi senyap kepada peristiwa tersebut. Mengiringi mereka adalah rakaman audio dan video masa nyata, termasuk rakaman 911 panggilan dari orang yang terperangkap di dalam menara, ditambah hampir 2000 riwayat lisan para korban. Anda memerlukan sekurang-kurangnya dua jam di dalamnya.

Lebih banyak ruang hijau

Mereka yang belum pernah ke bandar ini akan mendapati ia lebih hijau dari sebelumnya. The High Line dan Brooklyn Bridge Park kedua-duanya telah mengubah sekali ruang yang tidak dapat diakses ke taman awam yang mulia. Pada tahun 2014, New Yorkers mendapat taman permainan 30 ekar lagi. Hanya tujuh minit dengan feri dari Lower Manhattan, Taman Gubernur Pulau mempunyai 1500 pokok, dua padang bola lembut dan Hammock Grove, yang mengandungi 50 buaian. Perkara-perkara menjadi lebih lengang pada tahun 2015 dengan penyelesaian The Hills, koleksi lereng tiruan yang menawarkan pemandangan kota dan pelabuhan baru, patung-patung awam dan bukit gergasi slaid.

Semua hujan es

2015 adalah tahun untuk menemui pelbagai hidangan Queens. Dicintai oleh penduduk tempatan, borough terbesar di New York telah lama diabaikan oleh pengunjung, atau hanya melalui perjalanan ke lapangan terbang. Sekarang, dengan hotel-hotel baru bermunculan, adegan bir seni dan kerajinan yang berkembang maju, ditambah dengan dua muzium utama yang telah diubahsuai, borough telah menjadi miliknya sendiri. Nasib baik apa yang selalu menarik tentang Queens masih ada, iaitu kepelbagaian etniknya, Chinatown terbesar di New York, dan adegan makanan yang akan membawa anda ke setiap sudut larder dunia dalam perut sari. Baca lebih lanjut mengenai mengapa anda perlu melawat Queens.

Pulau Coney mendapat kembali gelungnya

Peminat resort pesisir pudar, keseronokan rendah dan filem Woody Allen yang lama akan menghargai kepulangan Thunderbolt ke Pulau Coney. The roller coaster adalah reimagining dari perjalanan sebelumnya dengan nama yang sama yang telah dihancurkan pada tahun 1983 (dalam filem Annie Hall, Keluarga Alvy tinggal di rumah di bawah trek). Thunderbolt baru mempunyai penurunan tegak 125ft dan empat ‘inversions’ yang menyelam, memutar dan loop-the-loop empat kali di bawah dua minit. Ia tidak akan memenangi sebarang hadiah untuk inovasi tetapi ia kali pertama Coney mempunyai gelung-gelung sejak sebelum Perang Dunia I.

Muzium baru dan diubahsuai

Bosan dengan Met? Selesai dengan Frick? Bet anda belum memeriksa topeng kematian Victoria di Muzium Anatomi Morbid, atau memproyeksikan rancangan William Morris kegemaran anda ke dalam Bilik Penyerapan? Hanya beberapa penambahan baru-baru ini ke tempat muzium New York yang sangat penting. Di kedai untuk 2015 adalah pelancaran Muzium Seni Amerika Whitney yang diperluaskan. Pada 1 Mei, koleksi seni moden dan kontemporari semua-Amerika – berfikir Mark Rothko, Edward Hopper dan Georgia O’Keefe – akan diumumkan di rumah baru yang direka oleh Renzo Piano. Ruang Chelsea akan menempatkan galeri bebas kolum terbesar di New York, teater, plaza luar dengan pemandangan sungai, dan 50,000 kaki persegi galeri menyediakan paparan yang paling komprehensif untuk koleksi tetap setakat ini.

Pengembaraan bir kerajinan

Kegilaan bir kraf New York tidak menunjukkan tanda-tanda perlahan dan pada tahun 2015, sekumpulan makanan ringan bir akan dilayan dengan baik ke perjalanan ke NYC. Pada tahun 2014, banyak kilang bir baru dibuka di lokasi yang pelbagai seperti Bronx, Carroll Gardens di Brooklyn dan Staten Island. Terdapat juga sebuah kilang bir yang baru bersembunyi di bawah Jambatan Pulaski di Queens. Mengharapkan bilik-bilik paip yang berdengung, pakar membuat minuman dan kakitangan yang ghairah. Baca lebih lanjut mengenai adegan bir NYC.

Kopi lebih baik

Sekiranya semua pemandangan itu meletihkan, sekurang-kurangnya sekarang anda boleh mendapatkan suntikan kafein yang baik. Kopi kultur telah menjadi arus utama di New York dan roaster artisan kini boleh didapati di seluruh bandar, walaupun di bekas gurun kopi seperti Midtown. Syarikat Pemanggang Brooklyn, Stumptown Coffee Roasters, Kopi Botol Biru, Toby’s Estate, dan Little Collins mengetuai pertuduhan.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.