04.jpg

Sunidhi Chauhan (dilahirkan [sʊnɪd̪iː tʃʰoːhən], lahir pada 14 Ogos 1983) adalah penyanyi main balik India. Dilahirkan di Delhi, dia mula berkumpul di perhimpunan setempat pada usia 4 tahun dan membuat kemunculan kariernya pada usia 12 tahun, dengan filem Shastra (1996). Pada tahun ini, dia memenangi pertunjukan realiti nyanyian pertama berjudul Meri Awaz Suno dan bertambah gemilang selepas merakam “Ruki Ruki Si Zindagi” dari Mast (1999). Ia memenangi Anugerah Burma Filmfare RD Burman untuk Bakat Muzik Baru dan dicalonkan untuk Penyanyi Main Balik Wanita Terbaik.

Terobosan kedua beliau dilancarkan pada tahun 2000, dengan lagu “Mehboob Mere” dari Fiza, yang mana beliau menerima satu lagi pencalonan Filmfare. Melalui kerjayanya, dia melakukan kebanyakan lagu-lagu dan dihuraikan oleh media sebagai “ratu lagu-lagu item”. Chauhan menerima nominasi Filmfare yang ketiga dengan lagu “Dhoom Machale” daripada Dhoom (2004) diikuti oleh dua lagi pencalonan pada tahun berikutnya untuk “Kaisi Paheli” dan “Deedar De” dari Parineeta dan Dus (2005). Pada tahun 2006, dia dianugerahi anugerah Filmfare pertamanya untuk penggambaran lagu “Beedi” dari Omkara dan dua lagi pencalonan untuk “Soniye” dari Aksar dan “Aashiqui Main” dari 36 China Town. Pada tahun berikutnya, dia merakamkan lagu tajuk Aaja Nachle (2007) dan “Sajnaaji Vaari”, baik secara kritikal dan diterima secara komersial. Chauhan menerima pencalonan Filmfare yang kedua belas dengan “Chor Bazaari” Cinta Aaj Kal (2009) yang didahului oleh “Dance Pe Chance” dari Rab Ne Bana Di Jodi (2008). Pada tahun 2010, dia menerima anugerah Filmfare yang kedua dengan lagu “Sheila Ki Jawani” (2010) dan dicalonkan untuk lagu karnival gaya antarabangsa “Udi” dari Guzaarish (2010). Tahun ini menandakan debut penyanyi antarabangsanya, di mana dia ditonjolkan dalam versi alternatif lagu “Heartbeat” oleh Enrique Iglesias.

Selain nyanyian main balik, Chauhan telah muncul sebagai hakim di beberapa rancangan realiti televisyen dan dia juga muncul dalam video muzik. Selain kariernya dalam muzik, dia juga terlibat dalam pelbagai badan amal dan sosial. Dia telah muncul empat kali di Celebrity 100 Forbes dari India (2012-2015).

Kerjaya

2014-17: Dil Dhadakne Do End Rangoon

Pembebasan pertama Chauhan pada 2014 ialah Vishal-Shekhar yang terdiri daripada “Punjabi Wedding Song” dari Hasee Toh Phasee, yang merupakan duet dengan Benny Dayal. “Nombor mengetuk kaki” menjadi popular pada majlis perkahwinan yang dijadualkan tidak lama selepas filem itu. Dia kemudian didengar di dalam lagu tradisi “Tu Kuja” Rahman dari Lebuhraya. Menurut The Times of India, “Walaupun nombor kebaktian, suara Chauhan bercampur dengan muzik mencipta kesan yang sangat Barat” kepada lagu. Selain daripada menerbitkan Hitesh Sonik yang terdiri daripada “Ghoom Gayi” termasuk dalam album Hawaa Hawaai, Dia membuat penampilan di skrin dalam video promosi muziknya. Lebih-lebih lagi, Chauhan melakukan “Mardaani Anthem” dari Mardaani yang merupakan pemberdayaan wanita. Pada tahun itu, dia mencatatkan lagu “Adhure” dari Mary Kom yang dinyanyikan dalam suara “lembut” dan “lembut” itu. Selain daripada membuat tajuk “Qawali dan batu bersatu” tajuk Daawat-e-Ishq bersama Javed Ali, dia berkolaborasi dengan Vishal-Shekhar lagi untuk “Dance Like a Chammiya” Tahun Baru Happy Dia kemudian membuat penampilan kedua dalam video muzik, bertajuk “Baal Khade” dari Khoobsurat, bersama dengan komposer Sneha Khanwalkar dan Sonam Kapoor. Dia juga menyuarakan suaranya untuk versi semula lagu Rajasthani rakyat “Engine Ki Seeti” dari filem. Selain filem-filem Bollywood, Chauhan menyuarakan suaranya kepada lagu tajuk siri romantis yang dinyanyikan dalam filem TV Ek Hasina Thi.

Pelepasan pertama Chauhan pada tahun 2015 adalah lagu pandu Sajid-Wajid’s Punjabi “Phatte Tak Nachna” dari Dolly Ki Doli, yang dirakamkan dalam satu setengah jam.  Dia juga membuat nombor gaya Jazz, “Girls Like To Swing” untuk Shankar-Ehsaan-Loy dalam Dil Dhadakne Do, yang Chauhan dianggap sebagai sejenis lagu yang dia tidak pernah “cuba sebelum”. Ekspresi India menilai bagaimana Chauhan “merangkul keluar paru-parunya” dan “menyesuaikan vokal dalam struktur yang sukar” dengan tidak hilang “seperempat beat”. Selain itu, Chauhan mencatatkan trek tajuk Piku di mana Surabhi Redkar dari Koimoi merasakan bahawa “suara cerah berbakat” beliau gagal “merasakan” lagu itu. Selain daripada menyiarkan lagu “Janib” dari Girlfriend Dilliwali Zaalim bersama Arijit Singh dalam versi duet, dia mencatatkan Krsna Solo-terdiri “Move On” dari Tanu Weds Manu Returns yang India Barat melabel Chauhan sebagai “cemerlang”, walaupun Redkar dari Koimoi “terkejut” bagaimana Chauhan tidak mempunyai masalah menyanyi lagu yang “seolah-olah seperti satu salinan lagu yang lain”, “Bol Beliya” dari Kill Dil. Chauhan mewakili India pada Festival Warga Emas Global 2015 di New York City, di mana dia bermain di panggung bersama Coldplay, Pearl Jam, Beyoncé dan lain-lain.

Pada tahun 2016, Chauhan bekerja dengan Trivedi dalam dua filem; Fitoor dan Zindagi yang terhormat. “Ranga Re” dilakukan bersama Trivedi dan “Tere Liye”, duet dengan Jubin Nautiyal dari bekas yang dipuji untuk susunan dan vokalnya. Meraih “vokalis yang terkawal” dalam albumnya, Swetha Ramakrishnan mengulas dari Firstpost menulis: “Tere Liye adalah seruan keras kepada pengarah muzik untuk menggunakan Chauhan dalam lagu-lagu sedemikian, kerana dia nampak hebat ketika dia memegang sedikit anak laki-laki”. Dia terus mendapat pujian kritis ketika dia bernyanyi dengan “suis mudah dari desolation ke angst sekitar tajuk menahan” untuk lagu “Just Go To Hell Dil” dari Dear Zindagi. Dia melakukan lagu “Aisa Kyun Maa” dari Neerja yang diterima dengan baik kerana temanya; menggambarkan cinta antara ibu dan anak perempuan. Selain daripada merakam lagu “Lamhon Ke Rasgulle” untuk Kahaani 2: Durga Rani Singh, dia menyanyikan “Titliyan” dari Rocky Handsome pada tahun 1950-an gaya kabaret. Di antara semua siarannya, dia memilih “Darkhaast” Mithoon dari “Je t’aime” dari Shivaay dan Vishal-Shekhar dari Befikre sebagai lagu kegemarannya pada tahun ini. Pada tahun itu, dia membuat debutnya dengan filem pendek filem thriller Arif Ali, Bermain Priya di mana dia memainkan peranan seorang suri rumah di bandar. Pengkritik filem pada umumnya kecewa dengan filem itu tetapi terutama memuji prestasi Chauhan; Namrata Thakker dari Rediff.com menyatakan, “[Dia] cukup mengagumkan, kerana dia tidak mempunyai terlalu banyak dialog, namun berjaya menyampaikan perasaannya melalui ungkapan-ungkapannya.”

Pada Januari 2017, Vishal Bhardwaj mengeluarkan dua lagu Chauhan; “Bloody Hell” dan “Tippa”, yang dirakamkan untuk album soundtrack Rangoon. Rendaannya untuk kedua-dua trek bertemu dengan tindak balas positif daripada pengkritik; Redkar dari Koimoi berkata, “Chauhan membawa kehidupan ke dalam lagu ini dengan vokalnya ketika ia mengaitkannya dengan nakhra yang diperlukan”. Ashwin Vinayan dari Deccan Herald memilih “Tippa” -performasi dengan Sukhwinder Singh dan Rekha Bhardwaj-sebagai “salah satu usaha berbilang bintang klasik dalam ingatan muzik Bollywood yang terkini”. Walaupun menyiarkan lagu itu, dia juga membuat penampilan khas dalam “Neraka Darah”. Dia kemudian didengar dalam komposisi Rochak Kohli; “Zinda” dari Naam Shabana. Beliau menyumbang kepada album Jab Harry Met Sejal dengan melakukan “Radha” dengan Shahid Mallya dan “Butterfly” bersama Aman Trikha, Nooran Sisters dan Dev Negi. Kedua-dua lagu itu bertemu dengan sambutan hangat dari pengkritik; Vipin Nair of The Hindu menghargai “Radha” yang ditulis Chauhan sambil mengkritik “Butterfly” sebagai “mishmash bising”. Dia kemudiannya didengar dalam duet dengan Sukhwinder Singh; “Bakheda” dari Tandas: Ek Prem Katha. Debarati Sen dari The Times of India mengagumi trek dan memuji dia kerana membawa “percintaan dan folksy romance hidup” dengan renditionnya. Sen juga gembira dengan penggambaran Sachin-Jigar yang “lambat dan penuh semangat” yang terdiri daripada “Pinjra Tod Ke” dari Simran. Juga, dia mencatatkan lagu kebarangkalian 2017 Kejohanan Tinju Dunia AIBA, campuran lagu bahasa Hindi, Bahasa Inggeris dan Assam yang dicampur dengan rap yang dilakukan olehnya.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.