Ford Mustang Shelby GT500; Mustang produksi paling berkuasa pernah dihasilkan – V8 5.2L, 760 hp/847 Nm!

11

Januari lalu, Ford telah mendedahkan rupa Mustang Shelby GT500 2020, dan kini perincian sepenuhnya telah pun diumumkan – dijana enjin V8 5.2 liter yang dibina dengan tangan, disuap dengan unit supercharger, ini adalah Ford Mustang produksi paling berkuasa dalam sejarah dengan bekalan kuasa 760 hp dan tork maksima 847 Nm!

Dengan angka tersebut juga sekaligus menjadikan Mustang Shelby GT500 ini sebagai Ford dengan enjin V8 Supercharge produksi menghasilkan tork paling kuat di dunia serta sah digunakan di atas jalan raya.

Kuasa dari enjin tersebut dialirkan sepenuhnya ke gandar belakang menerusi kotak gear klac berkembar automatik Tremec tujuh-kelajuan yang didakwa mampu menukar gear dengan lancar dalam masa tidak sampai 100 milisaat, bersama propeller shaft diperbuat dari gentian-karbon, membolehkan muscle car ini memecut dari 0-60 bs/j (0-96 km/j) dalam masa tidak sampai 3.5 saat.

12.jpg

Kotak gear tersebut turut menampilkan berberapa mod pemanduan seperti Normal, Slippery, Sport, Drag dan Track bagi membolehkan karekter dilaras semula mengikut gaya pemanduan pemandu. Sistem Launch Control diberikan dalam Track Apps, membolehkan ia berlepas seperti lastik mengikut tahap rpm yang dipiih pemandu.

Tidak seperti muscle car tradisional Amerika Syarikat yang lain, Shelby GT500 generasi baharu ini menampilkan teknologi casis aktif. Ia dipadankan dengan set suspensi aktif dari MagnaRide bersama spring gegelung ringan. Geometri suspensi berkenaan turut telah diubah, dan Ford mendakwa talaan tersebut menjadi kereta ini sebagai Mustang dengan pecutan sisi paling tinggi pernah dihasilkan.

Selain itu, Mustang Shelby GT500 ini turut menerima tayar litar Michelin Pilot Sport Cup 2, sistem brek besar dari Brembo dan juga sistem stereng bantuan kuasa elektrik baharu.

Jika anda masih rasa tidak cukup pada GT500 berkenaan, Ford turut menawarkan Track Package yang terdiri dari rim gentian karbon 20-inci dengan lebar 11 jj (bahagian belakang setengah inci lebih lebar), splitter udara yang bersepadu dengan dive plane, sayap GT4 gentian-karbon dan juga tempat duduk belakang dicabut bagi mengurangkan beratnya.

Ford juga menawarkan Handling Package untuk Shelby GT500 ini bagi menambahbaik pengendaliannya menerusi pemadanan cagak strut bahagian atas yang boleh dilaras, bersama Gruney Flap pada sayap belakang.

Berbanding Mustang lain dalam barisan model, Shelby GT500 ini juga menampilkan rupa yang paling agresif. Gril hadapan Mustang ini boleh dibuka dua kali lebih luas dari Shelby GT350, membolehkan aliran udara sejuk mengalir 50% lebih banyak. Manakala komponen aerodinamik GT500 ini pula diinspirasikan dari pesawat pejuang moden.

Kabin GT500 ini pula menerima elemen rekaan berat kepada jentera perlumbaan sebenar. Kemasan-kemasan dari bahan gentian karbon memenuhi papan pemuka, manakala panel pintu pula menerima kemasan sued Dark Slate Miko bersama jahitan benang kontras. Pemandu dan dan penumpang hadapan ‘dipeluk’ dengan erat oleh sepasang tempat duduk perlumbaan Recaro. Namun sekiranya anda tidak selesa dengan tempat duduk berkenaan, opsyen tempat duduk larasan berkuasa bersama kemasan sued Miko turut ditawarkan.

Pemandu akan menerima segala informasi dari kluster instrumen LCD berwarna 12-inci. Manakala pada bahagian tengah papan pemukan diberikan skrin sesentuh lapan-inci untuk sistem infotaimen SYNC 3 bersama SiriusXM dan FordPass Connect, dihubungkan kepada sistem bunyi premium berprestasi tinggi B&O dengan 12-pembesar suara.

Ford Mustang Shelby GT500 akan mula dijual pada pasaran Amerika Syarikat bermula September tahun ini. Tiga pilihan warna badan diberikan terdiri dari Red Hot, Twister Orange dan Iconic Silver, dengan opsyen tambahan jalur badan.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: