Sri Lanka: nirvana untuk pecinta pantai

32

Sri Lanka melampaui deria. Udara berat dengan aroma melati, makanan yang dibumbui dengan makanan dan landskap yang cantik; sawah hijau yang berseri, hutan pokok sawit dan gunung-ganang yang dipelopori di ladang-ladang teh sangat menyedihkan. Tetapi untuk ramai orang Sri Lanka dapat disimpulkan dalam dua kata sederhana: pantai.

Tidak kira apa jenis pantai yang anda mahu, anda akan dapati satu kesempurnaan kelapa sawit di sini. Anda boleh menempah untuk memanjakan di salah satu daripada hotel tepi pantai butik yang bergaya di pulau ini, menyelam melintasi terumbu karang yang bercahaya, belajar berselancar di pasir lembut, atau semata-mata untuk mencari sudut syurga yang belum ditemui sendiri.

Berikut panduan kami kepada pantai Sri Lanka yang terbaik.

Tangalla

Diikat oleh perairan biru malas, pantai berwarna kelapa di sekeliling Tangalla adalah tangan ke lubang bolt Sri Lanka yang paling kegemaran kami. Tangalla sendiri menandakan garis pemisah antara teluk tropika sempurna yang menguasai sebahagian besar pantai barat daya dan pantai panjang yang dilanda gelombang yang akan anda dapati di sudut tenggara pulau itu.

Mirissa

Crack membuka kelapa, tergelincir ke tempat tidur gantung dan batu perlahan-lahan di angin. Dari semua resort pantai Sri Lanka yang lebih besar, Mirissa adalah kegemaran ramai pengunjung. Secara umum, ini adalah tempat untuk duduk dan bukannya melakukan, tetapi jika anda memerlukan pukulan adrenalin maka Mirissa adalah pangkalan terbaik untuk safari air untuk mencari ikan paus biru, makhluk hidup terbesar di dunia.

Arugam Bay

Indah Arugam Bay boleh dikatakan rumah kepada tempat melayari terbaik di Sri Lanka. Walaupun anda bukan seorang surfer terdapat banyak cabutan lain, termasuk paya bakau yang dipenuhi buaya dan taman negara yang penuh dengan gajah. Tetapi jujur ​​anda mungkin akan mendapati bersantai di pantai yang cukup menghiburkan.

Pantai Uppuveli

Dalam tahun-tahun gelap perang saudara, pantai timur berada di luar batas dan pantai-pantai yang indahnya terbatas pada subjek khabar angin. Keamanan telah membawa peluang baru untuk mencari pencari matahari dan Uppuveli yang menakjubkan muncul sebagai tempat terbaik untuk mencelup jari anda. Baik seperti pantai, tarikan sebenar adalah taman karang bergemerlapan Pulau Pigeon di lepas pantai Nilaveli (yang boleh memenangi pertandingan kecantikan di pantai sendiri).

Bentota

Dikelilingi oleh hotel resort pakej mega, anda mungkin menjangkakan pantai di sini akan ditakluki … tetapi anda salah. Dengan menghancurkan hotel-hotel butik ilahi, pasir keemasan yang menakjubkan, dan hampir tidak ada jejak pelancong lain, ini adalah salah satu tempat terbaik untuk berehat.

Unawatuna

Ia tidak dapat ditemui, tetapi Unawatuna adalah popular kerana alasan. Dengan perairan moonstone sebagai tenang seperti tasik, kafe tepi pantai yang menyajikan makanan yang lazat dan tindakan yang cukup untuk menjaga sesuatu yang segar, wajarlah dikatakan bahawa kebanyakan pengunjung jatuh untuk Unawatuna.

Lebih banyak nasihat

Seperti apa yang anda dengar setakat ini tetapi memerlukan lebih banyak persengketaan? Pecahan berikut akan membantu anda mencapai keputusan yang betul.

  • Terbaik untuk snorkeling: Pulau merpati dari pantai Nilaveli menawarkan perairan kristal, terumbu cetek, ikan berwarna-warni, dan menyelam dan snorkeling yang bagus untuk pemula dan yang berpengalaman.
  • Terbaik untuk menonton ikan paus: paus boleh dilihat sepanjang pantai Sri Lanka tetapi Mirissa adalah pangkalan terbaik untuk melihat ikan paus biru hanya jarak dekat dari pantai.
  • Terbaik untuk kelonggaran diri: Pantai Bentota mempunyai koleksi hotel butik yang hebat, dan apabila anda selesai dengan memanjakan pantai itu sendiri tidaklah buruk.
  • Terbaik untuk kanak-kanak: Unawatuna dan Uppuveli bersaing untuk meraih gelaran yang paling tenang, paling selamat.

Ketahui mengapa kami memahkotai Sri Lanka sebagai salah satu negara terbaik untuk dilawati pada tahun 2013.

Pantai? Yup. Budaya? Banyak. Makanan? Kelembutan. Ketahui apa lagi yang berlaku untuk Sri Lanka dengan Lonely Planet Buku panduan Sri Lanka.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: