11 Perkara yang paling penting di Itali

53

Melihat sesetengah tempat yang paling terkenal di dunia pastinya mendahului senarai setiap orang ketika melakukan perjalanan di Itali. Tetapi mengambil bahagian dalam aktiviti, terutama sekali yang anda boleh berkongsi dengan penduduk tempatan, menambah dimensi khas untuk perjalanan. Pengalaman ini boleh menjadi aktif sebagai ski hari di Dolomites atau sebagai perjalanan cahaya bulan di gondola Venetian. Jadi antara melawat tarikan pelancongan di Itali, dapatkan aktif! Menaiki jejak, mengambil pelajaran, naik bot, dan menyertai penduduk tempatan untuk beberapa pengalaman perjalanan yang tidak dapat dilupakan.

1 Mendaki Cinque Terre

54.jpg

Jejak Cinque Terre

Untuk pemandangan yang menakjubkan, kampung-kampung yang indah, landskap terbuka liar dan pengalaman tempatan, sukar untuk mengalahkan lima bandar di Cinque Terre di Itali dan laluan tebing yang menghubungkan mereka. 12 kilometer Sentiero Azzurro terbentang dari Monterosso kepada Riomaggiore, tetapi mudah dipecah menjadi segmen yang boleh anda jalankan dari satu bandar ke tempat yang berikutnya, kembali atau bergerak dengan kereta api. Mendaki seluruh laluan memerlukan stamina, kasut yang baik, dan kepala untuk ketinggian, kerana ia diukir di tempat-tempat ke tebing hampir menegak di atas laut, tanpa pagar. Untuk mengalami Cinque Terre tanpa but bot atau vertigo, pilih segmen terpendek dan paling popular, dua kilometer Melalui dell’Amore, antara Riomaggiore dan Manarola.

Juga agak mudah, dan kurang sesak, bahagian dari Manarola ke Corniglia adalah jarak yang sama tetapi mengambil masa yang lebih lama untuk kenaikan. Dua kali ganda, jejak antara Corniglia dan Vernazza mencapai titik tertinggi laluan selepas mendaki tebal pada langkah-langkah batu yang tidak rata, tetapi juga termasuk berjalan melalui pokok zaitun dan beberapa pandangan ketukan. Lebih panjang, kasar, dan yang paling menakutkan adalah jejak yang sering sempit antara Vernazza dan Monterosso. Anda akan diberikan ganjaran yang terbaik, termasuk panorama semua lima bandar, dan anda akan berkongsi jejak dengan hanya sedikit sahaja. Musim bunga dan musim gugur adalah masa terbaik untuk mengelakkan kedua-dua orang ramai dan matahari musim panas yang menyala (ada sedikit tempat di sepanjang jalan); jika anda mendaki di musim panas, cuba mendapatkan permulaan pagi. Berhenti di pejabat taman di stesen kereta api untuk peta, kemas kini mengenai keadaan jejak (mereka tertakluk kepada pembersihan yang kerap), dan membeli pas laluan.

2 Meluncur melalui Venice di Gondola

55

Gondola di Venice

Ia mungkin kembar nombor satu di Venice, tetapi tiada apa-apa seperti hanyut di sepanjang terusan di lekuk anggun sebuah gondola. Mencari gondolier mudah. Mereka berkumpul sepanjang Grand Canal oleh Istana Doge dan di Jambatan Rialto, dan anda akan melihat mereka dalam baju berjalur dan topi jerami mereka di jambatan dan terusan ketika anda menjelajah kota. Kerana dia (atau kadang-kadang dia) akan menjadi panduan anda, bercakap sedikit untuk melihat jika anda selesa dengan gaya dan arahan bahasa Inggeris. Harga ditetapkan, jadi pastikan anda mendapat kadar standard (bayar pada akhir, dengan tip jika anda gembira), dan bersetuju dengan laluan dan panjang perjalanan sebelum anda naik.

Pilihan laluan dan waktu bergantung pada pilihan peribadi anda dan di mana perjalanan anda bermula. Selepas gelap, lampu-lampu dari istana-istana Grand Canal dan restoran-restoran di tepi kanal mencerminkan dan berkilau di atas air, tetapi Grand Canal sibuk dengan bot-bot lain, sehingga pengalaman yang kurang akrab. Terusan kecil Cannaregio dan kawasan lain lebih tenang, dan laluan bulatan mungkin akan merangkumi bahagian-bahagian Grand Canal. Tetapi pada waktu malam, ini kurang indah, jadi mereka adalah pilihan yang baik untuk perjalanan siang hari. Apabila senja turun dan lampu-lampu yang datang mungkin menjadi masa yang paling romantik, kerana hari Venesia itu bersayap ke petang. Mungkin pengalaman paling tidak romantis bermula di “parkir” gondola besar oleh istana Doge, kerana tunggangan di sana bermula dengan peregangan di bahagian terusan dan tersibuk Grand Canal. Satu nasihat: letakkan kamera dan telefon, dan buat kenangan dan bukan gambar.

 

3 Lawatan Tuscan Hill Towns dengan Basikal atau Kereta

56.jpg

Bersepeda di laluan di Tuscany

Kawasan desa berbukit Tuscany adalah yang paling dinikmati di masa lapang, berhenti untuk menerokai kawasan kecil di antara tempat-tempat tarikan pelancong di bandar-bandar zaman pertengahan yang lebih besar yang memukau bukit-bukit. Semasa lawatan memandu dapat menampung lebih banyak bandar-bandar ini, basikal membawa anda lebih dekat ke tanah dan memberi anda masa untuk melihat lebih banyak maklumat. Rangkaian jalan dan lorong yang tidak disalurkan dan tidak dikenali Strade Bianche (jalan putih) angin melalui kebun-kebun dan bidang poppies yang meliputi bukit-bukit di selatan dan timur San Gimignano, sesuai untuk berbasikal. Beberapa pengendali pelancongan menawarkan lawatan berbasikal berpandu dan bebas untuk semua pengalaman dan tahap ketahanan yang termasuk penginapan, makan, dan pemindahan bagasi, serta lawatan lawatan di tarikan-tarikan tempatan. Untuk pengalaman tersuai anda boleh mendaftar untuk Tour Tuscany Berbasikal Swasta dan menetapkan kelajuan anda sendiri.

Pemandu mungkin pada awalnya kecewa cuba untuk memetakan laluan langsung antara bandar-bandar bintang seperti San Gimignano, Volterra, Montalcino, Cortona, dan Montepulciano, tetapi ingat bahawa jalan kecil yang berliku-liku di antara mereka adalah destinasi sebagai bandar bukit yang popular sendiri . Dari San Gimignano, contohnya, SP 1 angin selatan ke SP 36 dan indah Colle di Val d’Elsa. Dari sana, SP5 terus ke Monteriggioni. Jarak tidak semua yang hebat, tetapi dalam tergesa-gesa anda untuk mencapai bandar mercu seterusnya, jangan memandang rendah – atau abaikan – banyak gangguan di sepanjang jalan. Kampung-kampung, runtuhan, ladang, dan restoran-restoran desa ini sering kali menjadi tumpuan utama perjalanan anda.

4 Buat Pasta Sempurna di Florence

Itali tortellini

Sesiapa yang suka memasak akan menikmati peluang untuk belajar bagaimana membuat masakan khas Itali yang paling terkenal: pasta yang sempurna. Pasta dan kelas memasak lain ditawarkan di seluruh Itali, tetapi Florence mempunyai beberapa daripada mereka, sering digabungkan dengan lawatan pasar makanan dan kedai-kedai dalam syarikat tempatan yang bijak makanan. Ada yang diajar di rumah keluarga tempatan, di mana kumpulan tidak lebih dari enam memasak hidangan penuh dan menikmatinya bersama. Lain-lain adalah kursus yang mengajar pelbagai hidangan klasik Florentine. Pasta adalah di tengah-tengah semua ini, dan anda akan pulang ke rumah mengetahui rahsia pasta yang sempurna, bagaimana membuatnya dan bagaimana memasaknya.

Terdapat banyak variasi tema. Satu menawarkan pengangkutan dari Florence ke ladang Tuscan tradisional di bukit-bukit Chianti untuk pengalaman memasak yang disesuaikan yang boleh termasuk masakan Itali yang bebas gluten, organik, atau vegetarian. Untuk pengenalan yang mudah cuba Kursus Pelancongan Pasta Italian Homemade 3-jam, yang terletak betul-betul di Florence. Semua kursus termasuk pengalaman bersalin dengan seorang chef yang berjaya atau memasak. Kelas memasak lain direka terutamanya untuk keluarga dengan anak-anak yang lebih muda, yang belajar bagaimana membuat pizza dan gelato.

5 Lihat Opera di Arena Roman di Verona

57.jpg

Opera di Arena Rom Roma Verona Tony Hisgett / foto diubah suai

Anda tidak perlu menjadi pencinta opera, atau muzik seperti itu, yang akan dipikat oleh tontonan pengeluaran skala penuh di arena Roman abad ke-3 di Verona. Dan bagi mereka yang melakukan opera cinta, ia adalah satu keseronokan seumur hidup, di sana dengan membuka malam di La Scala. Arena itu sendiri adalah salah satu daripada amfiteater Rom yang terbesar dan paling baik yang dipelihara, dengan semua kerusi penuh dan penuh 44 tempat duduk utuh untuk menampung 22,000 opera-goers. The Festival Opera Verona, yang diadakan setiap tahun pada bulan Julai dan Ogos, merupakan salah satu acara muzik musim panas yang paling penting di Eropah, disenaraikan dengan perayaan Salzburg dan Bayreuth.

Gabungan arena yang gelap, set panggung besar yang dapat mencipta semula adegan jalanan dan bangunan berbilang bertingkat pada masa yang sama, dan beberapa penyanyi dan pemuzik terkemuka di dunia yang berada di bawah langit bintang adalah sihir murni. The blockbuster sebenar adalah Aida, ketika Radamès telah dikenal untuk mengapung Nil yang dicipta semula dalam perahu, dan Triumphal March mengambil seluruh panggung dengan adegan-adegan yang dalam produksi masa lalu termasuk gajah hidup, kuda, dan unta. Setiap pengeluaran kegemaran dwitahunan baru ini membawa kejutan baru. Untuk semua kebesarannya, arena itu mengejutkan intim dalam keupayaannya untuk membawa penonton ke dalam momen muzik dan teater.

Alamat: Piazza Brà, Verona

Laman rasmi: http://www.arena.it/en-US/HOMEen.html

6 Langkah Di dalam Rom Purba

58.jpg

Colosseum di Rom

Dengan semua laman purba untuk melawat di Rom, mudah hanya untuk mengetepikan permukaan dan meninggalkan Rom tanpa rasa sebenar kehidupan di bandar purba. Lawatan orang dalam salah satu mercu tanda boleh membawa anda lebih mendalam ke dalam sejarah dan meletakkan laman web lain ke dalam perspektif. Tempat yang terbaik untuk ini adalah Colosseum, di mana kawasan bawah tanah yang baru dibuka boleh diakses oleh pengunjung yang menempah terlebih dahulu dan kepada mereka yang dalam lawatan mendalam. Yang kedua memberikan pengenalan yang terbaik kepada apa yang berlaku di sini, sebagai panduan yang berpengetahuan menjelaskan maze terowong, petikan, dan sel-sel di bawah lantai arena, di mana cermin-cermin gembira penonton Rom. Anda akan melihat di mana gladiators dan haiwan liar menunggu sebelum pertemuan di atas yang jarang akan berakhir dengan baik sama ada. Dikenali sebagai hipogeum, ini adalah di mana singa, macan tutul, beruang, dan gajah yang digunakan dalam pertempuran atau sarkas dikurung sebelum mereka ditarik pada kendi yang dipandu hamba ke lantai arena. Lawatan orang dalam juga termasuk lantai arena untuk pemandangan gladiator, serta pemandangan penonton dari tingkat atas. Lawatan lebih mendalam terus meneroka Forum dan Palatine Hill untuk melihat pemandangan Rom kuno.

Untuk mendapatkan benar-benar tenggelam di Rom kuno, masuklah untuk pelajaran gladiator selama dua jam, di mana para reenactor bersejarah dari Kumpulan Sejarah Rom akan mengajar anda seni menggunakan senjata asli yang digunakan oleh gladiator di Rom purba. Anda akan berpakaian replika pakaian tradisional, jaket, tali pinggang dan kulit seperti yang anda pelajari asas-asas pertempuran pedang. Terdapat kelas untuk kanak-kanak juga, yang anda pasti akan menjadi pengalaman Rom paling tidak diingati mereka – dan mereka akan mempunyai diploma untuk menunjukkan apabila mereka pulang ke rumah.

Alamat: Via Appia Antica 18, Rom

 

7 Mengalami Palio Siena

Bendera bendera

Dua kali pada musim panas, pada 2 Julai dan 16 Ogos, bandar zaman pertengahan yang indah di Siena meletup menjadi kegilaan di atas kuda kuda yang terdedah yang telah mengelilingi dataran utamanya sejak Zaman Pertengahan. Piazza del Campo yang besar dan ceroboh diisi dengan kapasiti dengan para partisans bersorak liar untuk satu daripada 10 ekor kuda, masing-masing mewakili kontrada, persaudaraan kejiranan pesaing yang menaja para peserta. Anda boleh mengenal pasti ini dengan tudung berwarna-warni dan sepanduk mereka yang menggambarkan maskot mereka – landak, helang, jeram, bahkan jerapah.

Selain perlumbaan di sekitar dataran, hari itu penuh dengan pesona dan warna: perarakan, demonstrasi membaling bendera, kesatria dalam perisai penuh, band dan kostum zaman pertengahan yang berwarna-warni. Sekiranya anda dapat menjaringkan lawatan ke salah satu clubhouses kontrada, anda akan dapati makanan revelry dan makanan yang berlimpah di waktu yang membawa kepada perlumbaan. Tetapi di mana sahaja anda berada di Siena pada hari Palio, ia akan menjadi berwarna-warni dan meriah.

Laman rasmi: http://www.ilpalio.org/palioenglish.htm

8 Tour Lake Como by Boat

59.jpg

Bellagio, Lake Como

Tasik yang paling indah di Lake District Itali, Como dikelilingi oleh lereng bukit curam yang ditutupi dengan kehijauan dan dipenuhi dengan bandar-bandar padat dan vila-vila yang indah. Sejak zaman Rom, ia telah menarik royalti dan bangsawan ke pantai yang indah, dan ketika anda melawat tasik di kapal pengangkut tasik yang bertindak sebagai feri penumpang di antara bandar-bandar, anda melewati vila-vila yang menakjubkan dan kebun-kebun terawat yang mengelilinginya. Beberapa vila dan taman terbuka untuk dikunjungi, dan anda boleh melompat untuk meneroka ini dan bandar-bandar, dan kemudian menaiki bot kemudian untuk meneruskan. Cara terbaik adalah untuk merancang sekurang-kurangnya dua hari, berhenti untuk malam dengan bergaya Bellagio, di hujung semenanjung di tengah-tengah tasik Y berbentuk, di mana terdapat dua kebun yang terbuka. Di seberang tasik di pantai barat, yang dikenali sebagai Tremezzina, adalah taman-taman dari Villa Carlotta, dan ke selatan, di pulau yang hampir Villa Balbianello.

Walaupun perkhidmatan merentasi pusat tasik antara Bellagio dan Tremezzo atau Menaggio adalah kerap, bijak untuk memeriksa jadual sebelum melangkah ke bandar, supaya anda dapat yakin dengan masa perjalanan bot. Atau anda boleh menghabiskan hari di atas bot, memilih laluan yang berhenti di mana-mana bandar yang mungkin, dan menikmati panorama kampung pastel, vila, kebun, dan puncak yang diliputi salji yang sentiasa berubah.

9 Menghadiri Festival Tempatan

Bunga mozek di Noto

Semua orang telah mendengar karnival terkenal Venice, tetapi itu hanya satu daripada ratusan perayaan yang disambut oleh orang Itali setiap tahun. Di bandar-bandar dan kampung-kampung dari Alps ke kaki but, anda akan menemui perayaan-perayaan tempatan yang meraikan peristiwa-peristiwa bersejarah berabad-abad, musim-musim yang berubah-ubah, cuti-cuti, wali-wali pelindung, produk tempatan, dan hasil panen – dari musim asparagus hingga truffles pada bulan November. Yang paling menyeronokkan adalah perayaan yang dipakai oleh dan untuk orang tempatan. Tidak mungkin penghibur terkenal di dunia, tetapi akan ada makanan yang hebat, nyanyian, muzik, pertandingan lucu, dan beberapa kejutan. Nosh pada sosej dan sampel keju tempatan di gerai pinggir jalan, atau nikmati makan malam yang hangat di meja-meja yang lama di dalam khemah, di mana beberapa euro akan membeli kepingan kepakaran tempatan. Yang terbaik, ini adalah peluang untuk bergaul dan berkongsi hari atau petang dengan penduduk, yang akan melakukan yang terbaik untuk membuat anda selamat datang dan pastikan anda mempunyai masa yang baik.

Di pantai Lake Iseo, Pesta Cingale Sulzano kecil membawa makan malam perayaan babi hutan, sementara di pantai Ligurian, Camogli mengalu-alukan bulan Mei dengan Festival Ikan Saint Fortunato, pelindung saint nelayan, dan ikan goreng percuma di pantai. In Marostica, papan catur gergasi di alun-alun utama adalah adegan permainan menggunakan catur secara langsung dalam kostum zaman pertengahan. Salah satu yang paling berwarna-warni adalah di Noto, Sicily, hujung minggu ketiga Mei, apabila keseluruhan jalan “dicat” dalam mosaik yang rumit bunga segar. Sebagai tambahan kepada truffles putih berharga Alba, yang disambut dalam acara makanan antarabangsa, panen November termasuk buah berangan dan buah zaitun, kedua-duanya disambut di wilayah Chianti Tuscany. Cari poster dan tanya penduduk di mana sahaja anda pergi; anda hampir pasti mendapati sekurang-kurangnya satu.

10 Ski Dolomites

60.jpg

Pemain ski di Val di Fasso

Sama ada ia hari di lereng pemula yang cerah Cortina d’AmpezzoArabba / Marmolada, atau Alta Badiaatau lawatan penuh sepanjang 22 mil dari laluan yang mencabar, setiap peminat ski harus mengalami Dolomites. Dua belas resort ski berbeza bertaburan di antara gunung-gunung sepanjang sempadan Austria di Itali, di mana lebih daripada sedozen puncak mencapai lebih dari 3,048 meter. Bersama-sama mereka menambah lebih dari 1,200 kilometer laluan ski. Banyak kawasan yang dihubungkan dengan laluan dan lif, dan satu pas Dolomiti Superski membolehkan akses ke lif dan laluan sama sekali 12.

Pekan peranginan terbesar adalah Cortina d’Ampezzo, tapak Olimpik Musim Sejuk 1956, yang lima puncaknya dicapai oleh lebih daripada tiga belas lif. Cortina terkenal dengan jangka masa panjangnya, dari kawasan salji berhampiran puncak-puncak ke dalam bandar di bawah. Lebih kecil lagi kampung-kampung yang intim seperti Val Gardena / Alpe di Siusi menawarkan suasana Alpine yang lebih tulen dan rupa bumi yang pelbagai, dengan kira-kira 160 kilometer laluan yang menggabungkan dengan tiga lembah yang bersebelahan antara puncak Gruppo del Sella untuk membuat lebih daripada 480 kilometer laluan ski bersambung. Dari sini, anda juga boleh mengakses ski pada Marmolada Glacier. Anda akan mendapati medan di sini untuk semua tahap kemahiran, dari program pembelajaran untuk pemula untuk panduan ski untuk pengembaraan luar piste yang sesuai untuk pemain ski yang berpengalaman.

Laman rasmi: http://www.skidolomites.it

11 Trek melalui Sardinia

Kembara di Gola Su Gorropu

Lanskap yang lasak dan pantai dramatik pulau Sardinia di Itali memperlihatkan beberapa pengembaraan luar yang paling mencabar dan menarik di Eropah, serta beberapa yang paling kurang dikenali. Banyak kenaikan yang terbaik adalah di pergunungan tengah, di kawasan yang dikenali sebagai Barbagia. Yang paling dramatik adalah perjalanan melalui Gola Su Gorropu, yang dikenali sebagai Grand Canyon di Eropah. Gorge yang terukir ini adalah 426 meter dalam dan lapan kilometer panjang, dengan Rio Flumineddu mengalir melalui lantainya. Di sana terdapat kenaikan mendaki sepanjang hari melalui landskap tebing batu kapur yang terkikis di atas laut biru yang cemerlang. Cooperativa Gorropu dan Cooperativa Goloritzè mengatur perjalanan berpandu ke tempat-tempat ini dan lain-lain.

Sardinia Utara mempunyai beberapa kawasan di mana jejak membawa melalui landskap batu-batu granit besar yang terkikis oleh angin ke bentuk yang hebat. Peningkatan di Isola Rossa, Santa Teresa, Costa Smeralda, dan Monte Limbara mengarah ke pemandangan gunung dan pantai yang indah, tapak arkeologi dan pembentukan batu yang aneh ini. Di Taman Porto Conte, menghadap Teluk Porto Conte di pantai barat berhampiran Alghero, naik ke Monte Doglia sejauh 437 meter mendedahkan panorama 360 darjah yang mencapai batu.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: