50

Costa Rica adalah kawasan ajaib tarikan semula jadi, dengan gunung berapi, pantai, hutan awan, dan hidupan liar yang unik. Ini adalah negara yang menarik minat para pengamat burung dan pelancong yang berfokus pada kemewahan seperti yang dilakukan oleh peselancar dan backpacker. Kota sibuk San Jose adalah rumah kepada muzium terbaik negara dan dataran yang indah, tetapi khazanah sebenar terletak di luar ibukota, di hutan dan kampung-kampung pantai kecil. Hutan pantai yang tidak berkesudahan di Pantai Pasifik, dengan bandar-bandar kecil yang memenuhi keperluan para peselancar dan matahari. Di pedalaman, gunung-gunung yang dilindungi hutan menawarkan pengembaraan mereka sendiri, dari gunung berapi dan air terjun untuk zip dan melihat pemandangan hidupan liar yang luar biasa. Costa Rica juga mempunyai garis pantai di Caribbean. Walaupun ini adalah kawasan yang dilawati di negara ini, ia menawarkan sesuatu yang sedikit berbeza dari segi budaya dan tarikan, dan dikenali khusus sebagai tempat pembiakan untuk penyu laut hijau.

1 Taman Negara Manuel Antonio

50

Taman Negara Manuel Antonio | Hak Cipta Foto: Lana Law

Hidupan liar, pantai, dan keseronokan yang menarik pengunjung ke Taman Negara Manuel Antonio dan bandar berdekatan Manuel Antonio. Taman ini terkenal dengan pasir yang indah, hutan, dan hidupan liar yang mendiami kawasan tersebut. Berdiri dengan jelas dengan ketenangan ini adalah bandar kecil Manuel Antonio, yang terkenal dengan suasana yang meriah. Pengunjung yang boleh memeluk kedua-duanya akan mendapati kawasan tersebut meminjamkan dirinya ke tempat yang lebih lama. Bandar ini mempunyai banyak hotel dan restoran dan dalam jarak berjalan kaki dari taman.

Berpandu berjalan kaki melalui taman membuat haiwan liar mudah bercahaya, tetapi orang-orang yang menceburkan diri ke taman itu sendiri tidak akan mempunyai masalah untuk mencari monyet, sloth, dan semua jenis burung. Monyet Howler, monyet tupai, dan capuchin yang sukar ditemui yang sering di bandar dan taman biasanya dilihat dari laluan. Panduan pemandu sering membawa tripod dan teleskop, yang merupakan bonus tambahan untuk tontonan dan fotografi.

Kebanyakan tindakan di bandar berpusat di sekitar pantai lautan yang indah, di mana pertandingan sepak bola waktu tengah hari keluar, dan para peselancar menikmati gelombang yang biasanya lembut. (Ini adalah tempat yang popular untuk mengambil pelajaran surfing.) Di seberang jalan dari pantai dan lebih tinggi di lereng bukit adalah restoran dan kedai-kedai, beberapa di antaranya boleh menjadi sangat kuat pada waktu malam. Bagi mereka yang ingin melarikan diri dari aktiviti pantai utama, pantai yang sama menarik boleh didapati di dalam taman.

Penginapan: Tempat tinggal di Taman Negara Manuel Antonio

2 Arenal Volcano (Volcan Arenal)

51.jpg

Arenal Volcano (Volcan Arenal)

Taman Nasional Gunung Arenal terletak di Cordillera de Tilarán yang lasak dan merupakan salah satu kawasan tontonan gunung berapi di negara ini. Daya tarikan utama di taman ini ialah Arenal Volcano, yang mencapai 1,633 meter. Ia kelihatan seperti seseorang mungkin membayangkan sebuah gunung berapi; gunung berbentuk kerucut dengan lajur abu yang mengalir dari kawah.

Arenal tidak aktif dari 1500 AD sehingga letusan besar pada 29 Julai 1968, yang membunuh 82 orang dan memusnahkan dua buah kampung. Sejak itu, ia telah melihat aktiviti tetap dan, bergantung pada hari atau minggu, pengunjung boleh mengharapkan untuk melihat apa-apa dari awan abu untuk memancar lava merah mengalir ke gunung.

Taman ini juga terkenal dengan kepelbagaian kepelbagaian biodiversiti dengan kira-kira separuh daripada semua burung Costa Rican, reptilia, amfibia, dan mamalia yang diwakili di suatu tempat dalam batasannya.

The Arenal Observatory Lodge, pada mulanya sebuah klinik swasta yang ditubuhkan pada tahun 1987, adalah satu-satunya tempat persembunyian di sempadan Taman Negara Arenal Volcano. Ia terletak di ladang kacang macadamia di bahagian selatan gunung berapi. Dari tempat penginapan, terdapat pemandangan gunung berapi dan Arenal Lake yang sangat baik dalam arah yang bertentangan. Banyak laluan mendaki di kawasan itu, sebahagiannya menyebabkan air terjun, serta aliran lava lama dan baru-baru ini.

Penginapan: Tempat tinggal di Taman Negara Arenal Volcano

3 Monteverde dan Hutan Awan

52.jpg

Monteverde dan Hutan Awan

Hutan Awan berhampiran Monteverde dan Santa Elena telah menjadi destinasi ekopelancongan popular di Costa Rica. Bagi mereka yang gatal-gatal untuk menanam diri mereka dalam alam semula jadi dan melihat tumbuh-tumbuhan dan hidupan liar yang unik tanpa meneroka terlalu jauh dari jalan yang dipukul, ini pasti tempat yang akan datang. Awan yang meliputi hutan ini memberikan kelembapan yang diperlukan untuk mengekalkan habitat unik kawasan ini yang hanya terdapat di sini. Walaupun ramai orang datang hanya untuk memerhati burung, yang Rizab Hutan Awan Monteverde dan juga Rizab Hutan Awan Santa Elena mengekalkan semua jenis mamalia, amfibia, dan reptilia, dari jaguar dan pumas kepada katak dan monyet. Kenaikan teratur adalah salah satu cara terbaik untuk melihat hutan, bersama dengan lawatan kanopi yang mungkin melibatkan garisan zip atau jambatan dan juga kereta kabel.

Monteverde dan Santa Elena adalah dua pusat pelancongan utama di rantau ini, dengan penginapan, restoran, dan juga kedai dan galeri artis. Kawasan ini terletak di barat laut San Juan, lebih kurang empat jam dengan bas. Oleh kerana kawasan ini lebih sejuk dan dikenali dengan penutup awan, pelawat tidak cenderung untuk bertahan lama setelah mereka melihat pemandangan, dengan ramai pelancong yang memilih untuk menuju ke pantai di sepanjang pantai.

Penginapan: Tempat tinggal di Monteverde

4 Dominik

53.jpg
Dominical | Hak Cipta Foto: Lana Law

Dominical adalah surga backpacker tropika, dengan jalan-jalan tanah, pantai yang indah, penginapan murah, restoran terbuka santai, dan suasana uniknya. Surfers yang datang ke sini mendapati sukar untuk pergi, dan lawatan sering berubah menjadi penginapan lanjutan.Tetapi Dominical juga menarik orang ramai yang dapat mencari penginapan mewah kecil dan tempat tidur dan sarapan di pinggiran atau di bukit-bukit yang menghadap bandar. Tempat-tempat ini sering dimatikan sendiri dan membenarkan pemandangan hidupan liar yang rapat, dengan monyet howler yang bangun pada waktu pagi dan toucans yang terbang di tepi kolam renang.

Tuntutan utama bandar untuk kemasyhuran adalah pantai terbuka yang luas, disokong oleh pokok-pokok rindang, di mana vendor menubuhkan meja dan menjual kraf dan barangan lain kepada pelancong. Di luar bandar adalah pantai yang lebih tenang di mana mungkin untuk mencari ruang damai untuk diri sendiri. Disebabkan lokasi selatan Dominical, ia adalah subur dan beruap walaupun di musim kemarau apabila kawasan utara berdebu dan pokok-pokok telah menjatuhkan daun mereka.

Penginapan: Tempat tinggal di Dominical

5 Tamarindo

54.jpg

Tamarindo

Tamarindo adalah tempat di Semenanjung Nicoya untuk melayari, bersiar-siar dan bersenang-senang. Setelah kampung nelayan yang tenang, Tamarindo kini menjadi surga wisata dimana pengunjung dapat mencari makanan dan penginapan yang baik, serta segala macam kemudahan wisata lain. Pekan ini tersebar Tamarindo Beach, yang berjalan selama kira-kira 1.5 kilometer. Kawasan ini dikenali kerana berselancar, dengan rehat untuk pelayar berpengalaman dan kawasan untuk pelajar. Gelombang terbesar biasanya pada bulan November dan Disember.

Kawasan sekitar Tamarindo juga terkenal dengan pengembaraan mesra alam, dan aktiviti yang termasuk snorkeling, menyelam, menunggang kuda, ziplining, dan menonton penyu pada musim. Berdekatan Playa Grande adalah salah satu tempat bersejarah yang paling penting di Costa Rica untuk penyu belimbing. Sepanjang bulan Oktober dan Mac, lebih daripada 100 penyu dapat dilihat bersarang dan meletakkan telur mereka semalaman.

Penginapan: Tempat tinggal di Tamarindo

6 Mal Pais dan Santa Teresa

55.jpg

Mal Pais dan Santa Teresa

Mal Pais di Semenanjung Nicoya, adalah kawasan di sepanjang pantai yang terkenal dengan ombak yang menarik para peselancar dari seluruh dunia. Bandar Santa Teresa adalah hotspot utama di kawasan itu, tetapi rantaian desa dan pantai terletak di sepanjang Mal Pais, termasuk kampung-kampung Mal Pais dan Manzanillo. Hari ini, kawasan ini adalah campuran backpacker, pelayar yang tidak pernah dapat pergi, dan pelancong yang ingin mereka merancang percutian lebih lama. Kawasan ini lebih bergaya dan mempunyai lebih banyak pemandangan daripada tempat-tempat seperti Dominik, dan pembangunan di kawasan itu menjadikannya lebih mewah.

Penginapan: Tempat tinggal di Mal Pais

7 Jaco

56.jpg

Jaco

Jaco adalah pilihan yang baik bagi sesiapa yang ingin keluar dari San Jose tetapi masih menginginkan keselesaan dan kemudahan bandar atau bandar yang lebih besar. Pantai di sini adalah luas dan menyenangkan, tetapi rata-rata paling sesuai dengan standard Costa Rica. Melayari di sini sangat baik dan ombaknya kurang dramatik daripada kawasan lain di sepanjang pantai, yang bermaksud renang biasanya selamat. Apa yang Jaco mempunyai yang membezakannya dari banyak bandar pesisir di sepanjang pantai Pasifik ini adalah pangsapuri dan kedai-kedai moden, restoran dan hotel yang bagus, dan kemudahan moden yang menjadikannya pilihan yang popular dengan ekspatriat dan pesara. Malah pengembara yang tinggal di kampung-kampung berdekatan seperti Esterillos cenderung untuk menarik diri ke Jaco untuk satu hari di sana sini, sama ada untuk membeli-belah atau makan malam yang baik.

Penginapan: Tempat tinggal di Jaco

8 Taman Negara Tortuguero

57.jpg

Taman Negara Tortuguero

Untuk sesuatu yang sedikit berbeza dan sedikit dari jalan yang dipukul, pengunjung mungkin ingin menuju ke Taman Negara Tortuguero di Pantai Caribbean. Kawasan ini, hanya boleh diakses dengan bot atau kapal terbang, adalah salah satu kawasan paling basah di negara ini dan menawarkan sesuatu yang berbeza daripada yang lain di Costa Rica. Taman ini adalah tempat pembiakan yang sangat penting bagi penyu laut hijau dan sebagai hasilnya, menonton penyu adalah aktiviti utama di sini.

Walaupun terdapat banyak pantai, kawasan pantai tidak sesuai untuk berenang kerana ombak dan arus kasar dan kuat. Jerung adalah perkara biasa. Beratus-ratus dan bahkan beribu-ribu penyu hijau dan kulit kulit boleh dilihat (panduan diperlukan) bersarang dan meletakkan telur di pantai semalaman. Usaha pemuliharaan telah meningkatkan jumlah penyu bersarang di kawasan tersebut.

Dari laluan mendaki atau naik bot di sepanjang kanal, ada kemungkinan untuk melihat monyet, sloth, dan kinkajous. Peccaries dan tapirs juga hadir tetapi lebih sukar untuk dilihat. Penyu air tawar, kadal, ular, katak, toad, dan amfibi lain juga biasa.

Penginapan: Tempat Berdekatan berhampiran Tortuguero National Park

9 Semenanjung Osa dan Taman Negara Corcovado

58.jpg

Semenanjung Osa dan Taman Negara Corcovado

Di sebelah selatan Costa Rica, di luar pantai indah Dominical, adalah Semenanjung Osa jauh. Teluk Dulce memisahkan semenanjung dari seluruh wilayah Puntarenas. Sebahagian daripada hutan hujan pantai terbaik di Amerika Tengah ditemui di Semenanjung Osa, dan dilindungi di Taman Negara Corcovado. Selain meluncur, yang merupakan salah satu acara utama, aktiviti popular lain di rantau ini adalah menyelam, snorkeling, dan memancing. Puerto Jimenez adalah bandar terbesar di kawasan itu, dan beberapa lodge yang baik boleh didapati di kawasan Drake Bay.

Taman Negara Corcovado ditubuhkan pada tahun 1975 dan melindungi apa yang dianggap sebagai banjir hutan pesisiran pantai Pasifik paling utama di Amerika Tengah. Ia mempunyai sistem jejak yang luas dan popular dengan pelancong yang menikmati kenaikan jarak jauh.

Penginapan: Tempat tinggal di Taman Negara Corcovado

10 The National Theatre di San Jose

59.jpg

The National Theatre di San Jose

Costa Ricans bangga di National Theatre, yang dianggap sebagai bangunan paling mengagumkan di San José.Pada tahun 1890-an, baron kopi pemerintah mengundi untuk cukai ke atas eksport kopi untuk membiayai pembinaan teater, dan tukang-tukang Eropah diimport untuk merekabentuk bangunan itu.

Dilengkapkan pada tahun 1897, bangunan itu mempunyai ciri-ciri bangunan klasik yang bertema Renaisans yang diunggulkan oleh patung yang melambangkan Tari, Muzik, dan Kemasyhuran. Di dalamnya, serambi marmar merah jambu mempunyai ciri-ciri malaikat Komedi dan Tragedi, dan lukisan mural yang menggambarkan tema dalam kehidupan Costa Rica.

Lukisan yang paling terkenal adalah lukisan kopi dan pengeksport yang dicat oleh Arturo Fontana di Milan pada tahun 1897. Mural ini menyoroti auditori berbentuk tapas tiga tingkat yang menampung seramai 1,040 orang. Terdapat persembahan biasa di teater, dan galeri yang menampilkan persembahan seni yang berubah-ubah oleh seniman tempatan.

Penginapan: Tempat tinggal di San Jose

11 Irazu Volcano National Park

60.jpg

Irazu Volcano National Park

Gunung Berapi Irazú adalah gunung berapi aktif tertinggi di Costa Rica pada 3,342 meter. Taman nasional melindungi kawasan seluas 2,309 hektar di sekitar pangkalan gunung berapi itu. KTT gunung berapi adalah landskap seperti lunar dengan kawah. Kawah Utama Irazú adalah diameter 1,050 meter dan 300 meter jauhnya, dan Kawah Diego de la Haya jauh lebih kecil dan mengandungi sebuah tasik kecil-hijau yang kadang-kadang kelihatan merah.

Laluan yang ditandakan membawa kepada kawah-kawah ini dan dua yang lain yang lebih kecil, salah satunya juga mengandungi tasik. Kon pyroclastic juga boleh dilihat, yang telah terbentuk daripada batu gunung berapi yang berpecah. Dari sidang kemuncak itu, mungkin untuk melihat ke Pasifik dan Caribbean pada hari-hari yang jelas.

12 Taman Negara Braulio Carrillo

61.jpg
Taman Negara Braulio Carrillo | Hak Cipta Foto: Lana Law

Taman Negara Braulio Carrillo, hanya 30 minit pemanduan dari San Jose yang sibuk, merangkumi gunung, air terjun, canyon, gunung berapi tidak aktif, dan hutan hujan dara. Kedekatan taman dengan gerbang utama negara ini adalah cara mudah untuk melihat beberapa tumbuhan dan hidupan liar yang unik di Costa Rica. Banyak habitat yang berlainan di taman ini disebabkan oleh pelbagai ketinggian, yang terletak dari puncak Gunung Berapi Barva (2,906 meter) hingga kurang daripada 50 meter di dataran rendah Caribbean. Taman ini adalah rumah kepada mamalia seperti jaguar, pumas, tapirs, sloths, dan monyet, tetapi lebih mudah untuk dilihat dan didengar adalah beberapa spesies burung termasuk Quetzal (burung kebangsaan), toucans, dan helang.

Penginapan: Tempat tinggal di San Jose

13 Taman Negara Rincón de la Vieja

62.jpg

Taman Negara Rincón de la Vieja

Gunung Rincón de la Vieja adalah tarikan utama di taman ini. Gunung berapi aktif yang terakhir meletus pada tahun 2011 dan akibatnya, laluan mendaki ke puncak tidak lagi dibuka, tetapi masih ada mendaki di kawasan itu dengan laluan menuju ke air terjun dan mata air panas. Taman ini juga rumah kepada pelbagai jenis hidupan liar, dengan tapirs, sloths, monyet, dan kucing besar seperti jaguar, puma, dan ocelot yang masih mendiami taman.

Penginapan: Tempat tinggal berhampiran Rincón de la Vieja National Park

14 Muzium Emas Pra-Columbian di San Jose

Muzium ini menempatkan salah satu koleksi terbesar emas emas pra-Columbia di Amerika. Lebih daripada 20,000 troy ons emas dalam kira-kira 2,000 objek terdapat di kompleks muzium yang juga mempamerkan koleksi koin dan setem serta penampilan seni Costa Rica.

15 Hidupan Liar

63.jpg

Hidupan Liar | Hak Cipta Foto: Lana Law

Costa Rica adalah salah satu daripada negara-negara yang jarang di mana hidupan liar sahaja boleh bernilai perjalanan. Apa yang kurang di negara ini dalam tarikan kebudayaan, ia lebih daripada membuat pengalaman dengan hidupan liar yang unik dan lazim. Pelawat jarang mencari haiwan, dengan monyet membuat penampilan biasa di sekitar bandar-bandar, macaws merah dan toucan bersarang di luar kolam renang, dan beberapa haiwan yang pengunjung tidak dapat mengenali taman-taman. Peluang untuk melihat hidupan liar tidak terhad kepada mana-mana kawasan, tetapi melawat taman atau mengambil lawatan teratur dengan pemandu yang berpengetahuan akan meningkatkan peluang untuk melihat beberapa spesies yang lebih sukar difahami.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.